Przez dziesięciolecia Nestle próbowało sprzedać matkom mleko dla niemowląt obiecując, że dzieci będą zdrowsze i jaśniejsze. Teraz to samo stara się zrobić z seniorami. Nowe hasło reklamowe brzmi - mleko w proszku stanie się paliwem dla starszego mózgu. Produkt Nestle ma uzdrowić narząd rozumu u starszych Chińczyków

Z 222 milionami osób w wieku powyżej 60 lat, Chiny są źródłem największej na świecie populacji osób starszych , a ich siła ekonomiczna ma wzrosnąć w nadchodzących latach. Jeśli tendencja ta się utrzyma, opieka nad seniorami stanie się wyzwanie i źródłem zarobku dla wielu firm.

Seniorzy odgrywają już kluczową rolę w przesunięciu gospodarki Chin ku konsumpcji. Fan Min, prezes największego internetowego biura podróży w Chinach, przewiduje, że w ciągu dekady będą głównym motorem rynku turystyki krajowej. Około 5 milionów z nich podróżuje za granicę, a przewiduje się, że liczba ta wzrośnie dwukrotnie do roku 2030. Podczas podróży, branża turystyczna dostosowuje się do ich potrzeb (np. oferując więcej wycieczek grupowych i tańsze zakwaterowanie). W ostatnich latach firmy od samochodowych do marketów online sprzedają produkty skierowane do osób podeszłym wieku.

>>>Czytaj więcej: Niezwykli opiekunowie chińskich seniorów. Zobacz zdjęcia robotów A-Tai

Opieka zdrowotna to kolejna branża, która może zostać przekształcona. W przeciwieństwie do Japonii i Europy Zachodniej, Chiny starzeją się zanim staną na tyle bogate, aby rozwinąć instytucje, takie jak domy opieki, potrzebne do utrzymania dużej liczby osób starszych. Coraz większe znaczenie ma sektor prywatny. Prywatna opieka profilaktyczna staje się znacznie bardziej powszechna. Firmy rozwijają produkty "inteligentnej opieki", w których urządzenia podłączone do internetu śledzą zdrowie klientów. Pekin rozwija program, w którym wykorzystuje się kartę rabatową do monitorowania seniorów, a jednocześnie analizuje dane, aby przewidzieć ich potrzeby.

Reklama

Nestle wyraźnie rozumie te tendencje. Po wprowadzeniu mleka dla seniorów, jeden z menedżerów podsumował strategię koncernu korzystając ze starego chińskiego przysłowia: „dieta leczy lepiej niż lekarze”. Długoterminowa strategia w połączeniu z inwestycjami w zdrowie, sztuczna inteligencja i zbieranie danych na temat potrzeb seniorów może przekształcić sektor opieki zdrowotnej, zarówno w Chinach, jak i na całym świecie.

>>>Czytaj więcej: Lelonek: Zamiast walczyć, dumamy, czy to już wojna