ikona lupy />
Bloomberg

Whole Foods Markets działa na rynku amerykańskim od 1980 roku i słynie z oferty naturalnej i zdrowej żywności. Ma ponad 400 sklepów i zatrudnia przeszło 90 tys. pracowników.

Wiele mówi się o zdrowej żywności, ale problemem dla większości ludzi jest cena. Amazon zdecydował się właśnie na drastyczną obniżkę ekologicznych produktów.

- Cena była największa barierą dla klientów Whole Foods - powiedział Mark Baum, wiceprezes Food Marketing Institute. - Amazon pokazał, że chce zainwestować i zdominować branżę, w którą zainwestował miliardy dolarów. Konkurenci muszą się nastawić na walkę o klienta i prawdopodobnie również obniżyć ceny.

Reklama

Wartość branży handlowej oferującej produkty spożywcze w USA jest szacowana na 800 mld dolarów. Wchłonięcie Whole Foods przez internetowego giganta może zmienić układ sił w branży. Zapowiada się wzrost popularności sklepów ze zdrową żywnością – poprzez obniżkę cen, którą wymuszą działania Amazona. Firma Bezosa staje się powoli konkurencją dla Wal-Marta, Krogera czy Costco Wholesale.

Wal-Mart, największy detalista świata, już w ubiegłym roku zainwestował miliardy dolarów w obniżanie cen, a także zmodyfikował dział produkcji w swoich sklepach w Stanach Zjednoczonych. Pomogło to firmie odnotować najlepszy wzrost sprzedaży żywności w ciągu pięciu lat w ostatnim kwartale.

Sieć Costco oferuje pełen zestaw ekologicznych produktów, które były wyceniane o 30 proc. niżej niż te same produkty w Whole Foods przed przejęciem przez Amazona. Jest to możliwe dzięki modelowi biznesowemu sieci – sklep m.in. pobiera opłaty członkowskie.

Karen Short, analityk z Barclays Capital, stwierdziła, że Amazon zmieni cały rynek spożywczy. A jaki będzie rezultat? – Przetrwają najlepsi – dodała.

>>> Czytaj więcej: Tajemnica sukcesu KFC rozwiązana?