PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zawarły list intencyjny ws. współpracy nad stworzeniem innowacyjnego taboru - lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) i składu push-pull, poinformowali przedstawiciele PKP i NCBR. Wartość programu badawczego to 100-200 mln zł.
Współpraca przewoźnika i agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z jednej strony wpisuje się w rządowy program Luxtorpeda 2.0, a z drugiej w ogłoszoną w ub.r. strategię taborową PKP Intercity na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r., wartą ok. 7 mld zł.
"Dziś mamy wymierne przykłady tego, że Luxtorpeda 2.0 działa, a dzisiejszy list intencyjny jest tego najlepszym przykładem. Myślimy o czymś, co jest innowacyjne na polskim rynku taborowym, bo tam chcemy ulokować nasze oczekiwania wytwórcze - w rynek polski. Mówimy o taborze, który będzie osiągał prędkości w granicach 230 km/h, dziś takiego taboru [u polskich producentów] nie ma. Mówimy o docelowym zakupie 50-kilku lokomotyw elektrycznych, prawie 40 EZT i kilkunastu, może 20-kliku składów push pull" - powiedział prezes PKP S.A. i przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity Krzysztof Mamiński podczas konferencji prasowej.
"Mamy nadzieję, że zgłosi się jak najwięcej zespołów, konsorcjów, przedsiębiorstw, które będą chciały rozwiązać ten problem. Premią dla tych, którzy dojdą do finału - poza tym, że prace będą finansowane - będzie rynek. Seria będzie na tyle duża, że mając uzyskane referencje można przystąpić do zdobywania rynku globalnego. Program badawczy szacujemy na przedział pomiędzy 100 a 200 mln zł" - dodał dyrektor NCBR Maciej Chorowski w rozmowie z dziennikarzami.
Z kolei prezes PKP IC Marek Chraniuk wskazał, że dzięki realizacji współpracy jego spółka będzie "gotowa na uwolnienie rynku kolejowego i konkurencję". Ponadto podkreślił, że stworzone prototypy będę mogły przejść kilkumiesięczne testy przed wprowadzeniem do regularnej eksploatacji.
Współpraca PKP IC z NCBR będzie realizowana w formule partnerstwa innowacyjnego. To nowy tryb udzielania zamówienia publicznego, który ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiający kreuje rynek dla innowacyjnych produktów i usług.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2017 roku miał 42,8 mln pasażerów.
Źródło: PAP/ISBNews
>>> Czytaj też: UE ma wesprzeć finansowanie budowy trasy Odessa-Gdańsk
Terminator(2018-02-21 15:48) Zgłoś naruszenie 2742
W 1936 r. Luxtorpeda przejechała trasę z Krakowa do Zakopanego w 2 godziny 18 minut. Ten rekord do dziś nie został pobity. PKP ma szansę pobić ten rekord za 4-5 lat??? Po 87 latach!!! Tragedia!!!Hehehe!!!
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzp(2018-02-21 16:23) Zgłoś naruszenie 102
Słowo klucz rekord. To, że na trasie Zakopane - Kraków (co jest istotne również to fakt, że było to "z górki"), ustanowiono rekordowy czas przejazdu 2:18, wcale nie oznacza, że pociągi kursowały regularnie w takich przedziałach czasowych. W rzeczywistości jeździły grubo ponad 3 godziny, zatrzymując się na stacjach kolejowych po drodze, co również nie miało miejsca w rekordowym czasie przejazdu. Nie mniej jednak to wcale nie oznacza, że obecna sytuacja jest do zaakceptowania :) Podobnie jak odcinek Kraków - Katowice.
Robol(2018-02-21 16:31) Zgłoś naruszenie 152
Pare lat temu jechałem pociągiem na trasie Krakow-Zakopane. 100kn 4.5 godziny!
OdpowiedzJan(2018-02-22 07:00) Zgłoś naruszenie 1010
PiS ma wprawę w odkopywaniu więc niech poszukają i odkopią Luxtorpedę
Odpowiedzza 5 lat(2018-02-22 07:00) Zgłoś naruszenie 1016
to będzie dekaczyzacja i zbiórka na długi narobione przez durną zmianę
Odpowiedzbyrcyn(2018-02-22 10:26) Zgłoś naruszenie 62
Najpierw skończcie: przekop Mierzei Wiślanej, tunel w Świnoujściu, lotniczy port centralny, centralny port marynarki wojennej i dla łodzi podwodnych w Radomiu, regulacje rzek, tamę na Wiśle, elektrownie atomową, milion elektryków i co tam jeszcze wymyślili ;-)
Odpowiedzja(2018-02-21 17:00) Zgłoś naruszenie 69
to se ne vrati Pane Havranek, to se ne vrati
OdpowiedzTerminator(2018-02-21 21:13) Zgłoś naruszenie 30
@p: mi chodzi tylko i wyłącznie o ten rekord z 1936r. a nie o zwykły czas podróży pociągów PKP z Zakopanego do Krakowa!!! Oczywiście że życzę PKP jak najszybszego pobicia tego rekordu i to po tylu latach!!!
Odpowiedz