Za uchwałą dającą uprawnienia do bezpłatnych przejazdów osobom, które ukończyły 65 lat, głosowało 28 radnych, nikt nie był przeciw, jeden wstrzymał się od głosu.

Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego, jednak nie wcześniej niż od 1 kwietnia.

Według szacunków z nowego uprawnienia skorzystać może około 23 tys. osób. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec powiedział, że szacunkowy roczny koszt sfinansowania tej ulgi to co najmniej 6 mln zł, ale nie więcej niż 8 mln zł.

Dotychczas do bezpłatnych przejazdów w Lublinie uprawnieni byli seniorzy po siedemdziesiątce.

Reklama

Przewodniczący klubu Radnych Prezydenta Krzysztofa Żuka Michał Krawczyk powiedział, że obniżenie uprawniającego do bezpłatnych przejazdów granicy wieku jest spełnieniem obietnicy składanej w kampanii wyborczej przez prezydenta Lublina Krzysztofa Żuka i kandydatów na radnych z jego komitetu.

Krawczyk podkreślił, że łącznie od 1 kwietnia z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską skorzysta ponad 55 tys. uprawnionych mieszkańców. "Lublin przeznacza duże pieniądze na inwestycje, ale nie zapominamy o polityce społecznej i prorodzinnej" – powiedział.

Radny z prezydenckiego klubu Dariusz Sadowski wskazywał, że projekt ma służyć pobudzaniu aktywności w tej grupie mieszkańców. Według niego zachęci on seniorów do korzystania z oferty kulturalnej i rekreacyjnej miasta. Z kolei radna Jadwiga Mach podkreśliła, że nowe uprawnienie nie obejmuje tylko mieszkańców Lublina. "Lublin jest otwarty również dla mieszkańców gmin sąsiadujących i przyjeżdżających z Polski" – zaznaczyła.

Radni opozycyjnego klubu PiS podkreślali, że popierają projekt rozszerzenia grupy seniorów, którzy mogą skorzystać z darmowych przejazdów, ale jednocześnie wskazywali na inne grupy potrzebujące wsparcia. m.in. na kobiety, które przechodzą na emeryturę w wieku 60 lat. Postulowali też, aby dążyć do bezpłatnej komunikacji dla kierowców czy wręcz wszystkich mieszkańców, co mogłoby się przyczyniać do zmniejszania ruchu samochodów w mieście.

"Chciałbym wyrazić zadowolenie z powodu tej uchwały, ale może trzeba pomyśleć także o kobietach, które przechodzą na emeryturę wieku lat 60 i w momencie przejścia na emeryturę pieniędzy mają mniej" – mówił przewodniczący klubu PiS Piotr Gawryszczak.

Radni pytali, czy w związku z wprowadzaną ulgą planowane są podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej. Malec powiedział, że pieniądze na sfinansowanie tej ulgi zostały już zaplanowane uchwale budżetowej miasta na 2019 r. "Nie była z tego tytułu planowana ani zakładana podwyżka cen biletów" – powiedział.

Zaznaczył jednak, że w razie np. wzrostu cen energii elektrycznej do zasilania trolejbusów "trzeba się będzie zastanowić, jak tę dziurę zasypać", żeby zrównoważyć budżet. Przetarg na dostawę energii dla trolejbusów ma być rozstrzygany w połowie tego roku.

Z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Lublinie od 1 stycznia 2018 r. korzystają też uczniowie publicznych i niepublicznych szkół podstawowych, a także gimnazjów prowadzonych przez gminę Lublin. Ulga obowiązuje do ukończenia 16 lat. Bezpłatnie środkami transportu publicznego podróżować mogą także m.in. osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, słabowidzące z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i weterani wojenni. (PAP)

Autorka: Renata Chrzanowska