Jak zaznaczył ekspert, z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że firmy leasingowe sfinansowały w 2018 roku umowy o wartości 82,6 mld zł - było to o 21,8 proc. więcej niż rok wcześniej. "Mamy bezprecedensową sytuację, w której nasz rynek konsekwentnie rośnie od dziewięciu lat, w tym od sześciu lat rozwija się w tempie dwucyfrowym. Wszystko wskazuje na to, że 2019 będzie dziesiątym rokiem wzrostów, choć zakończymy go już z jednocyfrową dynamiką" - podkreślił.

Nieplowicz przewiduje, że w br. "nastąpi wyhamowanie korzystnych i stabilnych trendów w polskiej gospodarce z lat 2017-2018, które będzie w dużej mierze amortyzowane masowym wykorzystaniem środków unijnych z perspektywy 2014-2020 do współfinansowania inwestycji publicznych i prywatnych oraz dodatkowymi programami socjalnymi zapowiedzianymi na drugą połowę roku".

"Dynamika rynku leasingu będzie jednak niższa niż wynikałoby to wprost z trendów w polskiej gospodarce, a głównym powodem jest wprowadzenie od początku tego roku górnego limitu wysokości rat leasingowych, które leasingobiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy zakupie samochodu osobowego" - stwierdził ekonomista.

"W efekcie zapowiedzi przełożyło się to na boom na finansowanie aut osobowych klasy premium w IV kwartale 2018. Szacujemy, że obniży to wzrost wartości sfinansowanych pojazdów w całym 2019 roku, które stanowią największy segment rynku leasingowego w Polsce" - dodał.

Reklama

Europejski Fundusz Leasingowy powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole.(PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt