Warmińsko-mazurscy politycy PiS przedstawili dane o stanowiskach lokalnych samorządów na środowej konferencji prasowej w Olsztynie. W ich ocenie, pokazują one, że pojawiające się opinie jakoby Warmia i Mazury nie chciały tej inwestycji są nieprawdą. Jak podkreślali, "województwo jest za budową tej drogi".
Jak poinformował radny sejmiku i doradca ministra infrastruktury Paweł Czemiel, już 17 samorządów z regionu podjęło do tej pory uchwały popierające budowę S16, apelując o szybkie rozpoczęcie tej inwestycji. Są wśród nich: sejmik województwa warmińsko-mazurskiego, miasta - Ełk, Giżycko, Olecko, Biała Piska i Kętrzyn, gminy - Ełk, Wieliczki i Prostki oraz powiaty ełcki, kętrzyński, gołdapski, olecki, giżycki, piski i mrągowski. "Mamy sygnały, że kolejne uchwały będą podejmowane" - dodał.
Radny zaznaczył, że jedynie cztery samorządy przyjęły uchwały sprzeciwiające się planowanym wariantom budowy tej drogi; Ryn, Orzysz, Mikołajki i Mrągowo.
Poparcie dla budowy S16 wyraził również Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu. Przeciwko budowie protestuje natomiast grupa osób skupionych w inicjatywie "Ratujmy Mazury", która m.in. zbiera podpisy pod petycją w tej sprawie.
Jak przypomniał szef PiS w okręgu olsztyńskim i były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, już od kilkunastu lat trwają dyskusje o przebiegu tej trasy na odcinku Mrągowo - Ełk. I chociaż olsztyńska GDDKiA opracowała do tej pory 41 wariantów jej przebiegu, to wszystkie one były w jakiś sposób oprotestowywane.
Wyznaczenie nowego przebiegu rozbudowanej trasy budzi kontrowersje, ponieważ biegnie ona przez tereny cenne przyrodniczo i turystycznie.
Szmit podkreślał, że S16 jest nazywana kręgosłupem komunikacyjnym regionu i "drogą życia" dla rozwoju Warmii i Mazur. "Dzisiaj mamy ogromna szansę, żeby wreszcie tę arterię komunikacyjną zrealizować" - stwierdził.
Według niego plany budowy S16 - poza formalnym wsparciem ze strony samorządów - cieszą się też poparciem ogromnej większości mieszkańców regionu. Dodał, że inwestycja poprawi dostępność transportową i jest szansą nadrobienia opóźnień oraz zrównoważonego rozwoju regionu.
Działacze przypomnieli, że nie ma jeszcze ustalonego ostatecznego przebiegu planowanej trasy; GDDKiA zawęziła rozpatrywane warianty do trzech i do końca roku ma przygotować wniosek do decyzji środowiskowej. Uzyskanie takiego dokumentu pozwoliłoby ogłosić przetarg na realizację do 2025 r. tej inwestycji w systemie "projektuj i buduj".
Politycy PiS zaapelowali do działaczy innych ugrupowań na Warmii i Mazurach o wspólne wspieranie budowy S16. Zwrócili się też do przeciwników tej inwestycji o posługiwanie się racjonalnymi argumentami w dyskusji o szansach i potencjalnych zagrożeniach z tym związanych. Ich zdaniem, dotychczas zdarzały się bowiem "oderwane od rzeczywistości" i "absurdalne" zarzuty np., że budowa spowoduje wyschnięcie największego polskiego jeziora Śniardwy albo, że planowana jest budowa wiaduktu wysokości Pałacu Kultury.
Działacze olsztyńskiego PiS zapowiedzieli również, że jeszcze w tym roku zostanie zorganizowana konferencja z udziałem m.in. naukowców, samorządowców i społeczników o aspektach przyrodniczych, komunikacyjnych planowanej budowy oraz bezpieczeństwie kierowców na S16.
W ocenie GDDKiA, budowa drogi ekspresowej S16 pozwoli na skanalizowanie największego ruchu na jednej drodze o wysokich parametrach, zachowanie lokalnego charakteru innych dróg oraz mniejszą ingerencję w pozostały obszar Mazur.
>>> Czytaj też: Hulajnogi elektryczne na ścieżki rowerowe. Mają ustępować pieszym i jechać nie szybciej niż 25 km/h
Hana(2019-08-07 21:41) Zgłoś naruszenie 194
Ci z PO wiadomo..byle zaszkodzić..
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzA konkretnie?(2019-08-08 13:34) Zgłoś naruszenie 00
Jakiś przykład?
Zbyszek(2019-08-08 05:43) Zgłoś naruszenie 1216
Budować
OdpowiedzPILECKI(2019-08-24 00:05) Zgłoś naruszenie 90
S 16 -NORD STREEM 3 .
OdpowiedzRM(2019-09-07 00:00) Zgłoś naruszenie 80
Ratujmy Mazury !!!
OdpowiedzMk(2019-09-02 14:22) Zgłoś naruszenie 81
Na Kremlu otworzyli szampany
Odpowiedz?!?!?!?!?(2019-08-08 09:41) Zgłoś naruszenie 41
A przeciez te KOKO to tacy nowocześni,światli,światowi ludzie..
OdpowiedzMAREK KARP(2019-11-11 00:53) Zgłoś naruszenie 40
zmusili samorzady jak za komuny linia partyjna . ruska шоссе s16 должен быть.
OdpowiedzkIerowca(2019-08-08 18:52) Zgłoś naruszenie 39
Trasa z Suwałk do Szczecina przez Marągowo, Olsztyn Bydgoszcz to ok 680 km. Lansowana przez pseodoekologów trasa przez Łomżę Warszawę i Poznań to ok. 850 km. W tej chwili cały ruch z krajów bałtyckich na północ Niemiec kierowany jest przez Warszawę. Generuje dodatkowe przewoźnikom kilometry, zagęszcza ruch na S8 i A1. Ile dodatkowych spalin do atmosfery, ile dodatkowego CO2. Matematyka na poziomie szkoły podstawowej. Fakty głupcze !!
OdpowiedzMYŚLĄCY(2019-08-08 19:43) Zgłoś naruszenie 29
PROPNUJĘ ABY TE SAMORZĄDY KTÓRE POPIERAJĄ BUDOWĘ POPROWADZIŁY S 16stkę PRZEZ SWÓJ TEREN. DLACZEGO NIE MOŻNA WYZNACZYĆ WARIANTU Z DUŻEGO WĘZŁA OSTRÓDA W KIERUNKU SZCZYTNA.PISZA DALEJ W KIERUNKU EŁKU I KOŁO SZCZUCZYNA WPIĄĆ SIĘ W VIA BALTICĘ. WARIANT DUŻO KRÓTSZY TAŃSZY I ZUPEŁNIE OMIJAJĄCY WIELKIE JEZIORA MAZURSKIE!!!
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzjan z pisza(2019-08-24 00:14) Zgłoś naruszenie 41
Bo mieszkańcy puszczy piskiej niechcą tranzytu prze karwicę ,jabłoń, wiartel.pisz
Paweł N(2019-10-11 14:39) Zgłoś naruszenie 15
Możemy być pewni że żaden wariant drogi ekspresowej przez Krainę Wielkich Jezior nie pogodzi i nie zadowoli wszystkich. Więc może by tak objazdem: od Mrągowa na południowy wschód w stronę Rucianego Nidy. Pod samym Rucianym i pod Kanałem Nidzkim pojedyńczy tunel mniej więcej w linii toru kolejowego i ulicy Dworcowej. Długość takiego tunelu to niecałe 1500 m. Może to i drogo ale most nad jeziorem Tałty albo Ryńskim tańszy nie będzie. W bezpośrednim sąsiedztwie szlaku żeglarskiego S16 byłaby w ten sposób niewidoczna. Później na wschód z lekkim zakrętem na północ od Pisza. Na południe od Orzysza wjazd na północny skraj poligonu wojskowego - może armia trochę się przesunie. A stąd już w miarę prosta droga na wschód do Ełku.
Odpowiedz