Urzędnicy zapowiadają, że najpierw zostaną zainicjowane nieformalne konsultacje z konsumentami i z branżą reklamową w sprawie informacji zbieranych i wykorzystywanych przez portale komercyjne. Efektem tych działań może być nowa forma kontroli nad firmami zajmującymi się reklamą on-line, dostawcami internetu oraz witrynami.
Przedstawicieli Unii Europejskiej niepokoją szczególnie tzw. techniki głębokiej inspekcji pakietów (deep-packet inspection), które umożliwiają dostawcy szerokopasmowego internetu śledzenie aktywności konsumentów w sposób, który pozwala właścicielom witryn monitorowanie przyzwyczajeń, jakimi przy przeglądaniu sieci kierują się jej użytkownicy.
Meglena Kuneva, unijny komisarz ds. konsumentów, ma w tym tygodniu wygłosić przemówienie, w którym stwierdzi, że warunki i zasady, jakie muszą zaakceptować konsumenci przy uzyskiwaniu dostępu do witryn komercyjnych, często oznaczają złamanie zasad prywatności.
Reklamy spersonalizowane są powszechnie stosowane przez wiele reklamowych firm internetowych i prowadzących witryny internetowe, w tym także przez AOL i Yahoo.
Reklama
Firma Google ostatnio weszła na rynek ogłoszeń spersonalizowanych (behavioural targeting) i twierdzi, że swoim użytkownikom zapewnia większą niż jej rywale przejrzystość i większą kontrolę nad prywatnością. Tim Berners-Lee, wynalazca stron www., potępia stosowanie techniki głębokiej inspekcji pakietów, nazywając je podsłuchem.