Od początku 2009 r. płocki Centromost wybudował pięć statków - trzy jednostki już dotarły do odbiorców, a dwie czekają na wypłynięcie. Do końca 2009 r. powstaną tam jeszcze cztery statki. Wszystkie kontrakty zawarto z odbiorcami z Holandii. "Mamy zawarte kontrakty do listopada 2010 r. W tej chwili widać pewne spowolnienie na rynku. Spadają ceny statków. Spadają jednak też ceny materiałów. Poziom rentowności jest utrzymany, gdyż kontrakty zawieramy w euro" - powiedział PAP prezes Suchecki.

Szef płockiego Centromostu zaznaczył, że nowe kontrakty napływają do stoczni nieco wolniej niż w latach poprzednich. "Nowa kontraktacja jest dużo wolniejsza. Rynek holenderski został nasycony statkami z Chin. Widać wyraźnie, że w przypadku zamówień na statki do przewozu ładunków suchych jest duży zastój. My tego nie odczuwamy, bo podstawą naszej produkcji są na razie tankowce" - dodał prezes Suchecki. W lipcu płocki Centromost zakończy budowę tramwaju wodnego dla Koszalina. To pierwsze od dziewięciu lat zamówienie na statek pasażerski i dla odbiorcy krajowego - w 2000 r. stocznia wybudowała statek, który jest jednostką flagową na kanale Ostródzko-Elbląskim. Nowa jednostka będzie przewoziła plażowiczów przez jezioro Jamno nad brzeg Bałtyku.

W 2009 r. płocki Centromost planuje zysk na poziomie około 3 do 3,5 mln zł. Zysk spółki za 2008 r. wyniósł około 1 mln zł, przy blisko 4,5 mln zł uzyskanych rok wcześniej. Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku spółka z o.o. powstała w lipcu 1998 r. w wyniku kupna przez Mostostal Płock i gdański Centromor części produkcyjnej upadłej Płockiej Stoczni Rzecznej. Produkcję rozpoczęto w 1999 r.

Spółka specjalizuje się w budowie statków i barek rzecznych, głównie dla odbiorców zagranicznych, w tym tankowców i kontenerowców do transportu paliw i produktów chemicznych. W ciągu 11 lat działalności wyeksportowano ponad 70 jednostek dla armatorów z Holandii, Belgii, Niemiec i Francji.

Reklama