Wszystkie trzy samorządy były zainteresowane zakupem od Agencji Mienia Wojskowego 33 hektarów gruntu dla krakowskiego lotniska w Balicach, ale wcześniej nie mogły się porozumieć w tej sprawie.

Osiągnięty obecnie kompromis zakłada, że będą one mogły nabyć od Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste ziemię dla Balic. Samorządy będą miały możliwość wniesienia tego prawa jako aportu do spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, przez co osiągną w niej status większościowego udziałowca.

Obecnie podmiotem dominującym w spółce MPL jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 85 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma prawie 14 proc. udziałów, reszta należy do gminy Kraków (nieco ponad 1 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,05 proc.).

Lotnisko w Balicach potrzebuje 33 hektarów gruntu, aby zrealizować plany inwestycyjne na najbliższe lata. Zakładają one m.in. wybudowanie nowego terminala pasażerskiego o przepustowości do 9 mln podróżnych.

Reklama

Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce. Od 2007 r. obsłużyło ponad 3 mln podróżnych.W ostatnim czasie władze portu zrewidowały w dół tegoroczną prognozę dotyczącą liczby odprawionych pasażerów. Wyniesie ona nie jak pierwotnie zakładano ok. 3,5 mln, lecz 3-3,2 mln osób. Wynika to z trudnej sytuacji w całej branży lotniczej, a także opuszczenia Krakowa przez takie linie jak Germanwings oraz czasowego zawieszania połączeń przez takich przewoźników, jak: Ryanair, Jet2 i bmibaby.

POL/PAP