Toyota poinformowała o 6,4-proc. wzroście sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem, zbliżając się do poziomu 21 tysięcy pojazdów koncernu GM, który przez dziesięciolecia zajmował niekwestionowane pierwsze miejsce.

Program zachęcający Amerykanów do złomowania starych samochodów wypchnął sprzedaż GM o 30 proc. w górę w stosunku do lipca, ale to wciąż jest o jedną piątą mniej niż w sierpniu 2008 roku.

Wśród azjatyckich producentów samochodów, sprzedaż aut Hondy osiągnęła sierpniowy rekord, podczas gdy Hyundai zanotował skok aż o 47 proc.

Dla kontrastu, sprzedaż Chryslera była zaledwie o 5 proc. wyższa niż w lipcu, co oznacza 15 proc. poniżej poziomu z sierpnia 2008 roku. Najmniejszy koncern z Detroit, kontrolowany obecnie przez włoskiego Fiata, istotnie skorzystał z faktu, że w wyniku zamknięcia wszystkich fabryk w kwietniu i maju podczas procedury restrukturyzacji firmy pod nadzorem sądu, jego zapasy stopniały do minimum.

Reklama

Ford Motor, który również skorzystał na problemach finansowych rywali z Detroit, zwiększył swoją sprzedaż o 17 proc. w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

Bruce Clark, analityk z Moody’s, stwierdził w raporcie, że stosunkowo niewielkie korzyści wyniesione z programu złomowania aut przez spółki z Detroit, „wskazują na trwającą nadal słabość ich marek”.

Na małe samochody w zeszłym miesiącu przypadła prawie jedna trzecia całkowitej sprzedaży aut. Toyota i Huyndai oferowały po sześć swoich modeli małych aut, podczas gdy Ford tylko jeden, a GM – dwa. Produkowany przez GM Chevrolet Aveo osiągnął w zeszłym miesiącu rekordową sprzedaż. Jeszcze do niedawna koncerny samochodowe z Detroit niemal całkowicie oddawały walkowerem rynek małych samochodów, koncentrując się na przynoszących większe zyski segmentach wozów terenowych, tzw SUV-ach oraz półciężarówek.

George Pipas, analityk Forda ds. sprzedaży mówi, że „od 2004 roku obserwuje się stały wzrost liczby małych samochodów oraz pojazdów z czterocylindrowymi silnikami”. Jego zdaniem ten trend wzrostowy utrzyma się w latach następnych.

Programy zachęcające do złomowania starych aut doprowadziły w zeszłym miesiącu do wzrostu sprzedaży samochodów osobowych także w innych rejonach świata.

W Japonii sprzedaż wzrosła po raz pierwszy od przeszło roku. Producenci aut w Azji i Europie zanotowali zwiększenie liczby sprzedawanych samochodów, w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku.

We Francji, drugim rynku motoryzacyjnym Europy, zarejestrowano o 7 proc. więcej samochodów niż przed rokiem, z uwzględnieniem tej samej liczby dni roboczych – podało stowarzyszenie przemysłu CCFA. Sprzedaż nowych aut we Włoszech zwiększyła się o 8,5 proc., poinformowało ministerstwo transportu tego kraju.

W Hiszpanii, jednym z najbardziej dotkniętych rynków kontynentu, gdzie rejestrach ja nowych aut spadła prawie o połowę, sprzedaż samochodów w sierpniu praktycznie nie uległa zmianie – twierdzi grupa przemysłowa Anfac,

Według wstępnych danych, całkowita sprzedaż aut wzrosła, licząc w skali rocznej, do 14,5 mln egzemplarzy wobec 11,2 mln w lipcu i 9,7 mln w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku. Sprzedaż w skali rocznej w sierpniu 2008 roku wyniosła 13,7 mln pojazdów.

Mike DiGiovanni, analityk ds. sprzedaży w GM ocenia, że na rządowy program „gotówka za gruchoty” przypadło w sierpniu około 4,5 mln aut, według obliczeń w skali roku.

Tłum. T.B.