Analitycy cytowani przez Bloomberga mówią, że poza zwiększeniem kontroli nad AwtoWAZem, Ghosn będzie musiał także zainwestować więcej pieniędzy.

Dwa lata temu Ghosn wygrał wyścig o pakiet 25 proc. akcji rosyjskiego producenta samochodowego, który daje kontrolę nad strategicznymi decyzjami spółki.

Jednak razem z załamaniem się sprzedaży samochodów inwestycja ta straciła połowę swojej wartości, a prezydent Władimir Putinzażądał pomocy finansowej dla AwtoWAZu od wszystkich jego udziałowców.

Aby uratować swoją pozycję i nie stracić zainwestowanych pieniędzy, Renault pozwoli AwtoWAZowi produkować samochody Logan, w oparciu o własny design i technologiczny know-how. Kolejnym krokiem rosyjskiej spółki może być produkcja samochodów na bazie marki Nissan.

Reklama

Oba koncerny chcą zyskać silniejszą pozycję w Rosji, która może być głównym rywalem Niemiec w walce o status największego rynku sprzedaży samochodów w Europie. Oczywiście stanie się to dopiero po odrodzeniu gospodarczym na świecie.

Renault-Nissan i AwtoWAZ rozpoczną wspólną produkcję samochodów Logan w 2012 roku, a ewentualnie później - Nissanów.

W e-mailu przesłanym agencji Bloomberg rzecznik AwtoWAZu napisał, że prezes rosyjskiego producenta i prezes Renault zgodzili się na „rozszerzenie zakresu współpracy”, oraz na przyznanie Renault „bardziej aktywnej roli” w przedsięwzięciu.