“Rozmawiamy z Daimlerem na temat poważnych możliwości współpracy, tak jak z innymi potencjalnymi partnerami” – powiedział reporterom Patrick Pelata, szef operacyjny Renault w głównej kwaterze firmy pod Paryżem, Renault jest wśród „pewnej liczby” producentów samochodów, z którymi niemiecka spółka prowadzi rozmowy w sprawie współpracy w rozwoju małych samochodów – potwierdził dzisiaj w wywiadzie Dieter Zetsche, szef Daimlera.

Wspólna produkcja samochodów stwarza możliwość osiągnięcia ekonomii skali, która jest udziałem japońskiej Toyoty, obecnie największego koncernu motoryzacyjnego na świecie i Volkswagena, pierwszego producenta w Europie.
Daimler zamierza na początku 2010 roku wybrać partnera do wspólnej produkcji miejskiego auta Smart oraz silników do Mercedesa-Benza w wersji subcompact.

„To porozumienie jest bardziej potrzebne Daimlerowi niż Renault” – twierdzi Max Warburton, analityk ze Stanford C.Bernstein w Londynie – „Na miejscu Renault pytałbym o gotówkę, ponieważ oni już osiągnęli skalę produkcji i mają ekspertyzę niskokosztową, której Daimler nie posiada. Jeśli inżynierowie Mercedesa zajmą się małym samochodem, to może być bardzo dobry pojazd, ale znacznie przekroczy zakładany budżet”.

Bayerische Motoren Werke, największy na świecie producent luksusowych samochodów współpracuje z PSA Peugeot Citroen nad silnikiem dla swojego małego samochodu Mini oraz buduje fabrykę z Brilliance China Automotive Holdings. Z kolei Volkswagen podpisał 9 grudnia umowę w sprawie zakupu udziałów w japońskim koncernie Suzuki Motor, z myślą o współpracy w segmencie energooszczędnych małych samochodów Peugeot myśli także o zainwestowaniu w japońską firmę Mitsubishi Motors.

Reklama

Renault już współpracuje z japońskim Nissanem, w którym ma 44 proc. udziałów. Oba koncerny zamawiają wspólnie części samochodowe oraz rozwijają produkcję niektórych pojazdów. Peugeot wytwarza małe samochody, pojazdy dostawcze oraz z napędem na cztery koła wspólnie z Toyotą, Fiatem i Mitsubishi Motors.

ikona lupy />
Carlos Ghosn, prezes Nissan-Renault. / DGP
ikona lupy />
Stoisko Daimlera podczas wystawy samochodowej w Detroit / Bloomberg