Tylko Generali i Warta nie wymagają od swoich klientów, aby biegali po firmach ubezpieczeniowych w celu uzyskania zaświadczenia, że nie spowodowali wypadków i mają prawo do zniżek.
Wiele towarzystw żąda od klientów zaświadczeń na temat historii ich ubezpieczenia. Dla klienta to utrudnienie, gdyż takie zaświadczenie można dostać u poprzedniego ubezpieczyciela. Część firm jednak wprowadziła inne zasady – po prostu prosi klienta o wypełnienie ankiety na temat jego historii ubezpieczeniowej i następnie same sprawdzają, czy informacje są prawdziwe. Dziennik Gazeta Prawna postanowił sprawdzić, jakie firmy zdecydowały się na to wygodniejsze dla klientów rozwiązanie.

>>> Polecamy:

W 2009 roku Polacy wydali 12 mld zł na polisy komunikacyjne

Okazuje się, że spośród największych ubezpieczycieli ten system wprowadziły tylko Generali i Warta. – Po zawarciu umowy komunikujemy się z innymi towarzystwami, aby potwierdzić informacje od klientów – mówi Grzegorz Kulik z Generali. Z kolei Warta informacje uzyskane od klienta weryfikuje w bazach danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dzięki programowi pilotażowemu.
Reklama
Eksperci chwalą rozwiązania, w którym na klienta nie nakłada się dodatkowych obowiązków. – Branża powinna skoncentrować się na tym, żeby stworzyć system, w którym szybko, automatycznie i wiarygodnie można by uzyskać informacje o szkodliwości klienta – mówi Marcin Z. Broda z firmy Ogma, monitorującej rynek ubezpieczeniowy. Możliwe, że ułatwienia wprowadzą inne firmy. Obok Warty w programie pilotażowym, dającym dostęp do baz danych UFG, biorą udział także Compensa, Ergo Hestia i Link4.
Na razie jednak one także często żądają zaświadczeń. Jest tak w Hestii. – Obecnie właściciel pojazdu musi złożyć zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia lub przedstawić oryginał polisy, w której będzie podana wysokość zniżki udzielonej przez poprzedniego ubezpieczyciela oraz pisemne oświadczenie – mówi Joanna Kitowska z Ergo Hestii. Firma ta ostatnio uruchomiła stronę internetową, na której sprzedaje polisy komunikacyjne młodym osobom. W tym przypadku do zawarcia umowy wystarczy deklaracja klienta. Ale potem Ergo Hestia wysyła swojego przedstawiciela, który i tak żąda np. okazania poprzedniej polisy z informacją o zniżkach albo zaświadczenia.
Także inne towarzystwa, które sprzedają polisy przez telefon czy sieć, np. Aviva, Liberty Direct czy Link4, zastrzegają, że po zawarciu mogą zażądać albo ostatniej polisy z informacją o zniżkach, albo zaświadczenia. Z kolei w PZU przyjmuje od klientów albo zaświadczenia, albo oświadczenia – w zależności od polityki oddziału. Na przykład na infolinii towarzystwa otrzymaliśmy informację, że wystarczy oświadczenie o braku szkód, a towarzystwo zastrzega sobie prawo do zażądania doniesienia zaświadczenia. Podobną odpowiedź otrzymaliśmy w jednym z oddziałów. Ale już w trzech kolejnych dowiedzieliśmy się, że oświadczenie jest honorowane, ale tylko wtedy, gdy przedstawimy ostatnią polisę z konkurencyjnej firmy, na której będą zaznaczone zniżki.
Inne towarzystwa (np. HDI czy Uniqa) uzależniają swoje wymogi od rodzaju polisy. Przy OC wymagają dowodów w postaci zaświadczenia (Uniqa), albo przynajmniej kopii poprzedniej polisy z oświadczeniem o braku szkód w ostatnim roku (HDI). W przypadku zakupu AC w HDI wystarczy samo oświadczenie o liczbie szkód w ostatnich pięciu latach, a w Uniqa konieczne jest oświadczenie i kopia ostatniej polisy z informacją o zniżkach. Z kolei Compensa i PTU wierzą klientom na słowo, ale tylko jeśli deklarują, że mają nie więcej niż 40 proc. zniżki (Compensa) lub jeżdżą bez szkody nie dłużej niż cztery lata (PTU).
Jak towarzystwa weryfikują prawo do zniżek
1. Tylko oświadczenie– towarzystwo sprawdza informacje we własnym zakresie – Warta, Generali
2. Tylko oświadczenie przy zawieraniu umowy, ale towarzystwo może poprosić losowo wybrane osoby o poprzednią polisę albo zaświadczenie – Aviva, Link4, Liberty Direct
3. Oświadczenie lub zaświadczenie – w zależności od rodzaju umowy:
● Uniqa – żąda zaświadczeń, jeśli klient mieszka w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców i kupuje samo OC. Oświadczenie plus ksero ostatniej polisy z informacją o udzielonych zniżkach wymagane jest w pozostałych przypadkach.
● Compensa, PTU – oświadczenie klienta wystarczy, jeśli jeździł nie więcej niż cztery lata bez szkód (PTU) lub ma 40-proc. zniżkę. W pozostałych wypadkach potrzebne jest zaświadczenie od poprzedniego ubezpieczyciela lub poprzednia polisa z informacją o liczbie lat bez szkód
● HDI – oświadczenie o liczbie szkód w ostatnich pięciu latach w AC komunikacyjnym. W OC komunikacyjnym – kopia poprzedniej polisy z informacją o zniżkach plus oświadczenie o braku szkód w ostatnim roku
● PZU – przy zakupie przez telefon lub internet oraz w niektórych placówkach wystarczy oświadczenie, choć firma zastrzega sobie prawo do zażądania zaświadczenia. Część placówek jednak od razu żąda zaświadczeń
● Ergo Hestia – żąda zaświadczeń przy sprzedaży tradycyjnej, przy sprzedaży direct wystarczy oświadczenie, ale po zawarciu umowy ekspert firmy umawia się na oględziny pojazdu oraż żąda poprzedniej polisy z informacją o zniżkach