W małych i średnich firmach za najbardziej skuteczne narzędzie motywacji pracownicy od lat uważają premie i podwyżki. Budżety na wynagrodzenia są jednak ograniczone, a firmom w czasie spowolnienia bardziej niż w okresie koniunktury zależy na odpowiednim motywowaniu pracowników.
Jak wynika z badania firmy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions, przedsiębiorcy coraz częściej stosują narzędzia tzw. motywacji pozapłacowej.
Wachlarz tego typu środków jest bardzo bogaty. Najczęściej stosowanymi benefitami są dofinansowanie wypoczynku oraz okolicznościowe paczki świąteczne. Pracownicy dostają także od firmy bezpłatne szkolenia, w tym najbardziej popularne kursy języków obcych, oraz bony i kupony podarunkowe wręczane przy okazji świąt, przede wszystkim branżowych.
Firmy państwowe najczęściej wykupują kupony i karty prezentowe. W ubiegłym roku przeznaczyły na ten cel od 16 do 19 proc. kwot z budżetów świadczeń motywacyjnych. Korzyści z tego tytułu są niemałe. Kupno kuponów podarunkowych realizowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest bowiem wolne od składki ZUS i stanowi dla firmy koszt uzyskania przychodu, co automatycznie obniża jej podatek.
Reklama
Popularność świadczeń pozapłacowych w tym roku prawdopodobnie będzie jeszcze większa. Firmy planują zwiększenie budżetów na tego typu świadczenia. Aż jedna czwarta badanych przez ARC Rynek i Opinia prognozuje, że przeznaczy na to więcej pieniędzy, 68 proc. przedsiębiorstw chce utrzymać budżet na niezmienionym poziomie, zaledwie w 4 proc. badanych firm, z uwagi na trudności finansowe, ma on być znacząco zmniejszony. Przeciętnie suma przeznaczona na świadczenia pozapłacowe w tym roku ma wzrosnąć o 7 proc.
Sytuację może skomplikować tzw. uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Kilka tygodni temu NSA wskazał konieczność opodatkowania wartości przysługujących pracownikom świadczeń medycznych, które wynikają z wykupionych przez pracodawcę pakietów medycznych. I nie ma przy tym znaczenia, czy pracownik z nich korzystał, czy też nie.
Dotychczas sprawa ta była sporna. Ostateczne decyzje podejmowali indywidualnie dyrektorzy izb skarbowych, jednak pracownicy z reguły nie płacili z tego tytułu podatku dochodowego. Gdy sporne sprawy trafiały do wojewódzkich sądów administracyjnych, te zazwyczaj wydawały korzystne dla pracowników interpretacje. – Uchwała NSA może spowodować, że popularność świadczeń medycznych jako świadczenia pozapłacowego znacząco spadnie – twierdzą nieoficjalnie przedstawiciele firm medycznych.
Dotychczas pakiety medyczne były popularnym benefitem pozapłacowym. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że ponad jedna piąta przedsiębiorstw w ten sposób motywowała swoich pracowników. Szacuje się, że w ubiegłym roku blisko 1,5 – 2 mln zatrudnionych miało wykupione pakiety medyczne.
Badanie na zlecenie Sodexo Motivation Solutions przeprowadzono na próbie 902 osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom tego typu świadczeń.
ikona lupy />
Narzędzia motywacji pozapłacowej to rozwiązanie korzystne dla pracowników i pracodawców. W tym roku ich wartość ma wzrosnąć średnio o 7 proc. fot. shutterstock.com / ST