Jeśli chcemy doganiać Europę i świat, powinniśmy pamiętać, że eksport – szczególnie markowych produktów – jest jednym z podstawowych źródeł sukcesu gospodarczego i bogactwa narodów. Doskonałym przykładem ilustrującym tę prawdę mogą być Niemcy, Japonia czy ostatnio Chiny.

MSP mało aktywne

Poważnym problemem dla polskiej gospodarki pozostaje niska aktywność eksportowa firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Większa część naszego eksportu generowana jest przez duże międzynarodowe koncerny, co samo w sobie nie jest złe, ale świadczy o tym, że potencjał małych i średnich firm jest w znacznej mierze niewykorzystany.
Jak to zmienić? Przede wszystkim wprowadzając i realizując konsekwentną oraz skuteczną politykę wsparcia eksportu, o którą środowiska przedsiębiorców apelują od wielu lat. Polityka ta obejmować powinna zarówno aspekt finansowy (system gwarancji i zabezpieczeń oraz korzystne kredyty dla eksporterów), jak i informacyjny (łatwy dostęp do informacji na temat rynków zagranicznych) oraz promocyjny.
Reklama
Dziś Polska nie doczekała się nowoczesnego systemu promocji eksportu, który oparty byłby na modelu partnerstwa publiczno-prywatnego z szerokim udziałem kręgów gospodarczych.
Warto więc podkreślić, że bez jasno nakreślonej strategii rozwoju gospodarczego, która zakładałaby m.in. wzrost udziału eksportu w produkcie krajowym brutto i większe wsparcie eksporterów z sektora MSP, Polska nieprędko dołączy do grona krajów wysoko rozwiniętych i liczących się w świecie.
Na pocieszenie pozostaje fakt, że słaba aktywność małych i średnich firm nie jest jedynie polską specyfiką.

Europejska słabość

Potwierdził to opublikowany w 2010 roku przez Brukselę raport na temat internacjonalizacji firm ze Starego Kontynentu. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że eksportuje (lub eksportowało w ciągu ostatnich trzech lat) około jednej czwartej europejskich firm z sektora MSP. Niestety, aktywność międzynarodowa europejskich podmiotów ogranicza się głównie do rynku wewnętrznego Unii. Tylko 13 proc. firm sprzedaje swoje towary i usługi poza jej granicami.
Komisja podkreśliła w raporcie m.in. to, że właściciele firm często nie zdają sobie sprawy z istnienia mechanizmów wsparcia działalności międzynarodowej oferowanych przez poszczególne państwa UE.
Ten sam raport wskazał jednocześnie wyraźną korelację pomiędzy zagraniczną aktywnością firm a ich kondycją. Umiędzynarodowione MSP tworzą więcej miejsc pracy, a także częściej wprowadzają nowe produkty na rynek.

Wiele korzyści

Kontakty zagraniczne są więc bez wątpienia motorem wzrostu i pobudzają konkurencyjność.
Im więcej polskich przedsiębiorców oraz podmiotów odpowiedzialnych za wspieranie eksportu będzie zdawać sobie z tego sprawę, tym lepiej dla całej gospodarki.
Eksport jest bowiem nie tylko kategorią ściśle ekonomiczną, ale kulturotwórczą w gospodarce. Zmusza do nauki języków, poznawania świata, rozumienia odrębnych kultur itp. A przy tym, jak już stwierdziłem, jest jednym z głównych źródeł sukcesu i bogactwa narodów.