"Z dużą satysfakcją obserwowałem postępy na placu budowy. Terminal LNG w Świnoujściu wraz z infrastrukturą do przesyłu gazu i połączeniami międzysystemowymi z innymi krajami tworzy ważny element zintegrowanej infrastruktury przesyłowej w tej części Europy. Inwestycja ta ma więc nie tylko wymiar krajowy. Drogą morską będziemy mogli praktycznie z dowolnego kierunku na świecie sprowadzać do Polski gaz ziemny, co umożliwi nam realną dywersyfikację dostaw tego surowca. To na trwale zmieni sytuację na rynku gazu ziemnego w Polsce, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne oraz przyczyni się do wzrostu konkurencyjności gospodarki" - powiedział Grad, cytowany w komunikacie spółki Gaz-System.

>>> Czytaj również: "Polska śmiało postawiła się Rosji"

Obecnie budowany jest falochron i nabrzeże portowe. Jak poinformowała PAP spółka Polskie LNG (należy do Gaz-Systemu), w tym roku zostaną wzniesione ściany obydwu budowanych zbiorników. Ich dach ma powstać w przyszłym roku. W sumie na budowę dwóch zbiorników zużytych zostanie 32 tys. metrów sześciennych betonu i 5,3 tys. ton stali zbrojeniowej (będzie to stal węglowa i stal kriogeniczna, która do Polski trafi z Luksemburga).

>>> Polecamy: Port Praski - tak może wyglądać nowe centrum Warszawy

Reklama

Spółka Gaz-System, która koordynuje budowę terminalu oraz odpowiada za budowę gazociągu Świnoujście-Szczecin (połączy terminal z polskim systemem przesyłowym), w poniedziałek podpisała umowę na zakup rur do budowy tego gazociągu. Obecnie trwa przetarg na wybór jego wykonawcy.

>>> Zobacz też: Przełom w branży LNG: Shell opracował rewolucyjną metodę wydobycia gazu

Przyłączenie terminalu LNG do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 rok. Oddanie do eksploatacji obiektu ma nastąpić do 30 czerwca 2014 roku. Terminal pozwoli na odbiór w pierwszym etapie ok. 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35 proc. aktualnego krajowego zużycia tego surowca (ok. 14 mld metrów sześciennych). W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbiorczej terminalu do 7,5 mld m sześc.

W Europie działa 19 podobnych terminali, z czego aż sześć zlokalizowanych jest w Hiszpanii. Terminal LNG w Świnoujściu będzie pierwszym obiektem umożliwiającym odbiór gazu skroplonego i pierwszą tak dużą inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, tworzoną w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko dla Polski, ale także dla Czech, Węgier i Słowacji.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu 2011 roku. Za budowę odpowiada czterech inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje cała infrastruktura przesyłowa. Cześć lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju.

Gaz-System jest strategiczną spółką polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego na terenie Polski. Firma zarządza majątkiem wartości ok. 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, 14 tłoczni, 56 węzłów oraz 970 punktów wyjścia. Spółka zatrudnia ponad 2 tys. osób.

Gaz-System wybuduje do 2014 r. ponad 1 tys. km nowych gazociągów przesyłowych. Najważniejsze z nich powstaną w północno-zachodniej i środkowej Polsce (Szczecin-Lwówek, Świnoujście - Szczecin, Szczecin - Gdańsk, Włocławek - Gdynia, Rembelszczyzna - Gustorzyn, Gustorzyn - Odolanów) oraz na Dolnym Śląsku. Rozbudowa sieć gazociągów w Polsce może stanowić ważny element gazowego Korytarza Północ - Południe łączącego terminal LNG w Świnoujściu z planowanym terminalem Adria LNG za pomocą wewnętrznej infrastruktury przesyłowej krajów Europy Środkowej.