W centrach usług w naszym kraju pracuje już blisko 90 tys. osób.

Renomowana firma doradcza Everest wskazała właśnie Polskę jako najlepsze miejsce do inwestycji dla firm outsourcingowych w Europie. Everest wymienił też nasz kraj jako jedną z pięciu najlepszych lokalizacji na świecie, obok takich potęg, jak: Brazylia, Indie, Chiny i Filipiny. Co ciekawe, zainteresowanie Polską nie wynika już tylko z niskich kosztów. Trafiają do nas coraz bardziej zaawansowane usługi, świadczone dotąd w krajach zachodnich, np. działalność badawczo- rozwojowa, oraz inne zaawansowane usługi oparte na wiedzy, w tym skomplikowane projekty IT. Polska ma szansę stać się zapleczem biznesowym Europy. Aż 81 proc. ulokowanych u nas centrów usług obsługuje także zagraniczne firmy. 87 proc. analizowanych przez Everest centrów deklaruje zmianę profilu swojej działalności przez wprowadzenie bardziej zaawansowanych propozycji.

>>> Czytaj też: Polska jest już za ciasna. Nasze firmy szturmem zdobywają świat

Skąd tak wielka popularność outsourcingu? Dzięki niemu można uzyskać nawet 40 proc. obniżki kosztów. A te spadają, bo spółki, które przejmują od firm choćby prowadzenie księgowości, logistykę czy serwis komputerowy, mogą w swojej specjalizacji rozwinąć działalność na o wiele większą skalę niż spółki, dla których jest to tylko poboczna forma aktywności. A to pozwala znacznie ograniczyć jednostkowe koszty produktu. Z kolei Polska korzysta ostatnio na tendencji do lokowania centrów usług blisko klientów firmy w tej samej strefie czasowej.

Reklama

Zaawansowane usługi oparte na wiedzy

Według najnowszych danych przygotowanych przez Millward Brown SMG/KRC polski rynek usług samego tylko outsourcingu procesów biznesowych, a więc np. bez prac fizycznych związanych z ochroną czy sprzątaniem, jest wart 4 mld zł. Co chwilę słychać o kolejnej inwestycji. Pod Wawelem zainwestował właśnie światowy potentat w branży piwnej, firma Heineken. W zdalnie obsługującym go centrum pracę znajdzie kilkaset osób. Wcześniej Poznań pozyskał koncern Ikea. Jednym z pionierów w Polsce był szwedzki potentat telekomunikacyjny Ericsson, który podpisał z Netią umowę na utrzymanie sieci i zarządzanie nią.

>>> Czytaj też: Ranking atrakcyjności inwestycyjnej: Polska najlepsza w regionie dla funduszy

Zdaniem członka zarządu HP Europe Jacka Levernesa najwidoczniejszym trendem jest przechodzenie do obsługi coraz bardziej zaawansowanych usług, opartych na wiedzy, do których zaliczamy m.in. konsulting, analizy biznesowe czy usługi prawne. Zgodnie z tym trendem swój profil działalności zmieniło w ciągu ostatnich dwóch lat aż 90 proc. centrów. Wrocław, Kraków i Warszawa mają szansę stać się liczącymi ośrodkami strategicznych świadczeń biznesowych. Tego typu inwestycje są zdecydowanie trwalsze niż centra z prostą ofertą, ponieważ w ich przypadku o wyborze lokalizacji decydują nie niskie koszty, ale dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry.

Szansa dla małych miast

– Kolejnym trendem jest rozszerzanie skali działania. Coraz częściej centra usług zlokalizowane w Polsce obsługują projekty na rzecz klientów nie tylko z Europy Zachodniej i ze Stanów Zjednoczonych, lecz także z Indii, Afryki i Biskiego Wschodu. W efekcie inwestorzy zwiększają zatrudnienie – dodaje Levernes.

Firmy świadczące takie usługi zaglądają coraz częściej do mniejszych miast, które nie są jeszcze tak wydrenowane z potencjalnych pracowników. Lokalne władze dostrzegły żyłę złota i pomagają załatwić formalności. Dlatego Holicon, który prowadzi biura obsługi klientów Netii i Cyfrowego Polsatu, zainwestował niedawno w Ostrowie Wielkopolskim. – Na nasz kwestionariusz odpowiedzieli już po dwóch godzinach, potem pomagali w znalezieniu lokalizacji – mówi Krzysztof Chyliński, członek zarządu firmy.

>>> Polecamy: Zachodnie firmy przechodzą od outsourcingu do nearshoringu

Polski boom outsourcingowy widać dobrze na przykładzie Holiconu, który zwiększył przychody z 2 mln zł w 2008 r. do blisko 40 mln w ubiegłym roku. Teraz dodatkowo na korzyść inwestorów w Polsce sprzedających swoje usługi za granicę działa wysoki kurs euro.

Drugie Węgry. I Czechy

Potęgą staliśmy się w ciągu ledwie kilku lat. Wcześniej inwestorzy wybierali Czechy i Węgry. Na świecie kraje zaczynają się specjalizować w poszczególnych częściach outsourcingu. Chiny w IT. Brazylia – w usługach finansowo-księgowych. Tego typu zamówienia napływają też głównie do Polski, podobnie jak IT oraz R&D (badawczo- rozwojowe) na najbardziej specjalistyczne projekty oparte na wiedzy. Widać też większą specjalizację na poziomie miast, np. Wrocław stał się potęgą IT (HP, IBM), zaś Kraków postawił na obsługę finansową np. banków (Capgemini).

Łącznie w Polsce działają 282 centra zatrudniające 90 tys. osób. Zatrudnienie w trzy lata zwiększyło się o połowę. Główne ośrodki takich usług znajdują się w Warszawie (54 centra), Krakowie (43), we Wrocławiu (38) i w Łodzi (31). Prawie jedna trzecia centrów usług z kapitałem zagranicznym należy do firm amerykańskich. Coraz częściej wybierają jednak nasz kraj firmy z Indii, jak Infosys.

Zdaniem Jacka Levernesa szybko rosną wymagania wobec pracowników. O ile jeszcze kilka lat temu firmy stawiały na absolwentów wyższych uczelni, teraz intensywnie poszukują ekspertów, którzy mają doświadczenie w pracy przy zaawansowanych projektach, a dodatkowo biegle posługują się 2 – 3 językami obcymi.

Zdaniem szefa polskiej firmy Target BPO i prezesa Instytutu Outsourcingu Łukasza Gajewskiego barierą jest system szkolenia na uniwersytetach – rachunkowość i księgowość nie przystają do dzisiejszych czasów. – Za dużo jest teorii, za mało praktyki – mówi. Target BPO zdobył zlecenia m.in. na rzecz Telekomunikacji Polskiej.

>>> Czytaj też: Chiny: eldorado dla polskich firm?

Duże firmy często boją się korzystać z usług outsourcingowych ze względu na opór związków zawodowych. Kojarzą im się ze zwolnieniami pracowników.

Konkurencją dla pozycji Polski jako hegemona usług zewnętrznych w naszym regionie są takie kraje jak Bułgaria czy Rumunia. Jednak rywalem może być nawet Egipt, który w kwietniu wprowadził wiele udogodnień dla inwestorów, by odbudować zaufanie po arabskiej wiośnie.

ikona lupy />
Polska stała się światową potęgą outsourcingu / DGP