Dialog z otoczeniem jest podstawą odpowiedzialności spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, która w tegorocznym Rankingu Odpowiedzialnych Firm, sporządzonym wspólnie przez dr. Bolesława Roka, PwC, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i „Dziennik Gazetę Prawną”, została uznana za lidera branży paliwowo-energetycznej. W każdym przypadku PGNiG dąży do porozumienia, które dla wszystkich stron oznacza wygraną (w skład Grupy Kapitałowej PGNiG wchodzi blisko 40 spółek bezpośrednio lub pośrednio zależnych).

Spółka przyjęła strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w 2009 r. Integralnym jej elementem były plan wdrożenia i harmonogram realizacji działań, które pozwalają oceniać postępy spółki w realizacji strategii. Istotną jej częścią jest lista interesariuszy spółki, wewnętrznych i zewnętrznych, która pomaga uwzględniać ich potrzeby w realizowanych pracach. Wkrótce po formalnym przyjęciu strategii PGNiG stworzył strukturę dedykowaną koordynacji procesów jej realizowania. Jej częścią jest Komitet Sterujący złożony z właścicieli biznesowych poszczególnych celów strategicznych. Pełnomocnik zarządu ds. strategii odpowiada za koordynację i monitorowanie procesu jej wdrażania. W sumie kilkudziesięciu pracowników spółki poświęca część swojego czasu pracy kwestiom zrównoważonego rozwoju. Czynią to pogłębiając jednocześnie swoją wiedzę – w 2010 r. 21 koordynatorów ds. CSR z GK PGNiG ukończyło podyplomowe studia odpowiedzialnego biznesu w Akademii Leona Koźmińskiego.

Od 2010 r. realizacja celów strategicznych jest jednym z kryteriów cyklicznej oceny najwyższej kadry menedżerskiej spółki i staje się zadaniem pracowników czy zespołów. W 2010 r. po raz pierwszy strategie CSR zostały zintegrowane z działalnością biznesową spółek GK PGNiG. Na początku 2011 r. spółki po raz pierwszy nadesłały raporty z realizacji, prezentując liczbę zakończonych zgodnie z planem i opóźnionych działań. Informacje te zostały przedstawione zarządowi w formie raportu zbiorczego. Na tej podstawie są podejmowane decyzje o dalszej realizacji strategii. W 2010 r. uruchomiono Repozytorium Strategii. Chodzi o specjalny portal poświęcony kwestiom z obszaru CSR. Pracownicy PGNiG mogą tam wymienić się informacjami i znaleźć m.in. kalendarium wydarzeń, bibliotekę dokumentów. Jak dotąd mało jest przykładów współdziałania sektorowego lub ponadsektorowego w Polsce. Niewiele jest inicjatyw, w których sukces jest pochodną sumy doświadczeń uczestników. PGNiG zaangażowane było w kilka tego rodzaju projektów. W 2009 r. PGNiG zainicjowało dyskusję na temat wyzwań zrównoważonego rozwoju w sektorze paliwowo-energetycznym.

Miała ona miejsce na konferencji „Odpowiedzialna Energia”. Sukcesem spotkania było podpisanie w 2009 r. przez przedstawicieli siedmiu największych firm energetycznych w Polsce (PGNiG, EDF Polska, Gaz–System, GDF Suez Energia Polska, Tauron, Enea i Vattenfall Poland) deklaracji w sprawie zrównoważonego rozwoju w branży energetycznej. W 2010 r. do grona sygnatariuszy deklaracji dołączyły kolejne trzy firmy: Fortum Power and Heat Polska, Grupa LOTOS, a następnie Polskie Sieci Elektroenergetyczne Operator i Dalkia Polska, a nieco później PKN Orlen. Obecnie Sygnatariuszy jest już 20. W 2011 r. deklarację podpisały: PKP Energetyka, Energa, Dolnośląska Spółka Gazownictwa, Górnośląska Spółka Gazownictwa, Karpacka Spółka Gazownictwa, Mazowiecka Spółka Gazownictwa oraz Wielkopolska Spółka Gazownictwa. Deklaracja jest zbiorem zobowiązań, które każda z firm – sygnatariuszy dobrowolnie przyjmuje. Obejmują one osiem działań, począwszy od ochrony środowiska, poprzez angażowanie interesariuszy, aż po dbałość o klienta i szeroko rozumianą współpracę na rzecz propagowania idei zrównoważonego rozwoju.

Reklama

– Z perspektywy dwóch lat rozwoju inicjatywy cieszy nas powiększające się grono spółek zainteresowanych tematem i uczestników naszej konferencji, a także współpraca z przedstawicielami URE i Ministerstwa Gospodarki. Pomaga to nam rozwijać inicjatywy odpowiedzialne społecznie, ale też zyskują na tym wszyscy – mówi Marzena Strzelczak, pełnomocnik zarządu PGNiG ds. strategii zrównoważonego rozwoju.

Cztery główne wartości PGNiG:

1. Odpowiedzialność (podstawa codziennej aktywności spółki i jej pracowników)

2. Partnerstwo (budowanie trwałych i obopólnie korzystnych relacji)

3. Wiarygodność (budowanie kultury komunikacji i dialogu)

4. Jakość (stałe doskonalenie produktów w zgodzie z aspiracjami klientów, pracowników i partnerów)

Filary strategiczne CSR

  • zwiększanie satysfakcji obecnych oraz pozyskanie nowych klientów poprzez poprawę jakości obsługi klienta efektywna,
  • oparta na partnerskich zasadach i dialogu współpraca z partnerami społecznymi i biznesowymi,
  • prowadzenie działalności biznesowej w sposób odpowiedzialny i z poszanowaniem środowiska naturalnego,
  • tworzenie bezpiecznego i przyjaznego miejsca pracy,
  • spójna, rzetelna i efektywna komunikacja oraz marketing poszukiwanie,
  • poszukiwanie nowych obszarów działalności biznesowej zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju.