W środowym komunikacie prasowym odnotowuje się, że zakończony remont, największy w historii rafinerii, zwiększy EBITDA przedsiębiorstwa (zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków, deprecjacji oraz amortyzacji) o prawie 20 mln dol.

W trakcie remontu, który się rozpoczął 30 kwietnia, zrealizowano 54 projekty. Największe prace dotyczyły modernizacji reaktora krakingu. Zostało naprawionych prawie 500 rur, 26 pieców, 45 pomp i kompresorów, a także ponad 400 innych urządzeń.

Ostatni raz kapitalny remont rafinerii przeprowadzono w 2007 r.

Należąca do Grupy Orlen litewska spółka Orlen Lietuva (do kwietnia 2009 AB Mazeikiu Nafta) zajmuje się przetwarzaniem ropy naftowej - jej rafineria znajduje się w okolicy Możejek. PKN Orlen przejął kontrolny pakiet akcji litewskiej rafinerii w połowie grudnia 2006 r. - od Yukos International UK B.V. 53,70 proc. za 1,49 mld dol., a od rządu Litwy - 30,66 proc. za ponad 852 mln dol.

Reklama

Na rentowność spółki wpływają problemy logistyczne. W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do rafinerii w Możejkach, tłumacząc to awarią odcinka ropociągu "Przyjaźń", którym rosyjska ropa płynęła do przejętej przez Orlen rafinerii. W związku z tym ropa do rafinerii Orlen Lietuva dostarczana jest tankowcami i koleją. Ponadto w 2008 r. państwowe Koleje Litewskie rozebrały część torów na trasie umożliwiającej krótszy i tańszy transport paliw z rafinerii w Możejkach.

Premier Donald Tusk poinformował w maju 2011 r., że jeśli PKN Orlen uzna, iż trzeba sprzedać rafinerię w Możejkach, to on nie będzie politycznie blokował tej decyzji.

Dodał jednak, że jeśli we wspólnym interesie Polski i Litwy jest utrzymywanie Możejek w grupie Orlenu, to oba państwa powinny zrobić wszystko, aby praca Możejek odbywała się "w możliwie dobrych warunkach".

Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią ropy w krajach bałtyckich, posiadającą dominującą pozycję na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii. Spółka wykorzystuje trzy główne kanały sprzedaży produktów paliwowych, jakimi są litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, a także eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.