Liczba witryn internetowych w polskiej przestrzeni wirtualnej stale dynamicznie rośnie. Obecnie, według Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) prowadzącej rejestr domen, obecnie jest zarejestrowanych niemal 2,5 mln adresów z rozszerzeniem .pl. Każdego miesiąca ta liczba powiększa się o 2,5 – 3 tys. – Przestrzeń wirtualna jest żywym, nieustannie zmieniającym się organizmem – mówi Andrzej Kawecki z NASK. – W każdej chwili adresy znikają i pojawiają się nowe. Zmieniają się funkcjonalności poszczególnych witryn i ich przeznaczenie.

Trafić w dziesiątkę

Aby strona internetowa nie zginęła w tym natłoku ciągle modyfikowanych informacji, konieczne jest prowadzenie, najlepiej w trybie nieustannym, pozycjonowania (tzw. SEO, od angielskiego Search Engine Positioning), czyli takiego manewrowania jej zawartością, aby link (odnośnik) do witryny jak najczęściej pojawiał się w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej – Google (95 proc. zapytań odbywa się właśnie przez nią, z konkurencyjnej Bing korzysta nie więcej niż kilka procent użytkowników).
Ale liczy się także pozycja na liście wyników. Zaledwie pierwszych dziesięć miejsc ma komercyjną wartość, bo jak wykazują statystyki Google’a, strona, która zajmuje pierwszą pozycję na liście wyników, odwiedzana jest przez 53 proc. użytkowników. Powyżej pierwszej dziesiątki tzw. klikalność liczona jest już w promilach. – W przestrzeni internetowej trwa nieustanna walka o zajęcie jak najlepszego miejsca, przekłada się ona bowiem na realne zyski – mówi Kawecki. – Każde wyszukiwanie tak naprawdę jest inne, operuje różnym zestawem słów kluczowych, odbywa się w innym czasie, miejscu i kontekście. Dlatego w zasadzie ciągle trzeba walczyć o korzystną pozycję. Inaczej strona choćby była najbardziej pożyteczna stanie się niewidoczna dla poruszających się po wirtualnej rzeczywistości.
Reklama
Usługi pozycjonowania można powierzyć wyspecjalizowanej firmie, która w pierwszej kolejności wykona analizę strony pod kątem wyszukiwarek, a następnie dokona takiej optymalizacji treści, oczywiście bez zmiany merytorycznej jej zawartości, aby była lepiej rozpoznawana przez tzw. silniki wyszukiwarek.
Wynagrodzenie z reguły ustalane jest z właścicielem witryny każdorazowo. Zależy od zawartości strony, spodziewanego efektu, miejsca wykonania usługi, a także czasu jej trwania. Kontrakty zwykle podpisywane są co najmniej na kilka miesięcy. – Część prac można jednak wykonać we własnym zakresie, ograniczając koszty – radzi Andrzej Kawecki z NASK.

Słowo jest kluczem

Do właściwego pozycjonowania strony trzeba się przygotować. Wyszukiwarki stosują różne metody oceny stron i algorytmy wartościujące zaindeksowane strony. Wyszukiwarki wykorzystują skomplikowane algorytmy, które decydują o umiejscowieniu strony na liście wyników. Jednak najbardziej powszechne jest wyszukiwanie po słowach kluczowych. Zacząć więc należy od przygotowania takich wyrażeń. Na początku warto zastanowić się które słowa lub bardziej rozbudowane frazy najbardziej odpowiadają zawartości witryny i przygotować listę kilkunastu słów ogólnych. Jak twierdzą osoby prowadzące serwisy pozycjonujące, najlepiej gdy taki zestaw jest przygotowywany z pozycji klienta firmy. Najbardziej popularne w danej dziedzinie słowa kluczowe najczęściej jednak są już zajęte. Można co prawda za ich pomocą, posługując się innymi parametrami, zająć dobrą pozycję. Ale jest to zajęcie trudne i czasochłonne. Rzadko jednak wyszukiwanie ogólnych słów ma charakter jednoznaczny, tzn. poszukiwany jest jeden typ informacji (wpisując na przykład do wyszukiwarki słowo „komputer”, użytkownik może poszukiwać zarówno informacji o produkcie, jak i firm, które go wytwarzają). Dlatego, jak radzą specjaliści, listę słów kluczowych warto uszczegółowić, zamiast jednego wyrażenia znaleźć ich co najmniej kilka, a najlepiej połączyć je we frazy. – Im więcej takich słów określać będzie cechy szczególne witryny, tym szansa, że właśnie one zostaną wpisane w wyszukiwarce, jest większa – przekonuje Krzysztof Pacuła z podwarszawskiego serwisu Geko.

Zawartość ma znaczenie

Do samego pozycjonowania konieczna jest znajomość przynajmniej podstawowych parametrów, jakimi kierują się wyszukiwarki. Najczęściej dokonując przeglądu znajdujących się w przestrzeni wirtualnej witryn biorą one pod uwagę trzy elementy: popularność strony, link (tzw. popularity), budowę i zawartość samej witryny.
Na podstawie liczby wizyt w ciągu minuty, godziny czy dnia oraz czasu spędzonego przez internautę na wybranej stronie mierzona jest popularność. Innymi słowy im częściej serwis będzie odwiedzany przez użytkowników oraz im dłużej będą oni z niego korzystać, tym parametr ten będzie rósł i tym wyżej witryna zostanie umieszczana wśród kolejnych wyników. Optymalizacja popularności polega głównie na zadbaniu o merytoryczną zawartość strony. Muszą się znajdować na niej często, najlepiej kilka razy w tygodniu, ale zależy to od branży, aktualizowane, poszukiwane w danej dziedzinie informacje, użyteczne, wirtualne narzędzia, czy też wartościowe linki do innych, działających w danej branży witryn. – Na poprawę tego parametru dobrze też wpływa, gdy strona raz na jakiś czas zmienia szatę graficzną, optymalizuje sposoby nawigacji, ustawienia poszczególnych elementów, dodawane są nowe, bardziej zaawansowane funkcjonalności – radzi Artur Czuma, szef serwisu Geko.

Wymiana linków

Link popularity jest natomiast czynnikiem, który obecnie chyba najmocniej decyduje o notowaniu w wyszukiwarkach. Określany on jest za pomocą liczby połączeń (linków) prowadzących do strony z innych witryn oraz, co nie mniej ważne, wartości takich połączeń. Najbardziej popularnym sposobem zwiększenia tego czynnika jest wymiana łączy (linków) między poszczególnymi stronami WWW. Jest to pracochłonny proces, ale jeden z najpewniejszych i efektywnych. Trzeba jednak pamiętać o prawidłowo dobranym tzw. anchor text (AT), który po kliknięciu przenosi do innej lokacji. Dobrze jest w nich umieszczać, jak radzą specjaliści od pozycjonowania, jedno z wybranych słów kluczowych lansowanej witryny, bo dobrze to wpływa na rozpoznawalność strony w wyszukiwarkach.
Google co prawda od pewnego czasu nie przywiązuje decydującej wagi do określającego prestiż strony po liczbie innych powołujących się na nią witryn, tzw. noty PageRank, nie warto jednak umieszczać linków na stronach, które są słabo oceniane (aktualne notowania można sprawdzić na page-rank.pl). Istotne jest natomiast, by witryny zawierały jak najmniejszą liczbę innych linków (zwłaszcza wychodzących) oraz aby same linki otoczone były jak największą ilością tekstu zbieżnego z tematyką promowanej strony. - Jednak hurtowe umieszczanie odniesień na stronach, gdzie jedynym elementem są dziesiątki linków do innych witryn, nie przyniesie spodziewanego efektu – zastrzega Artur Czuma.
Należy przy tym pamiętać o tym, by anchor text był maksymalnie zróżnicowany. Jeśli np. pozycjonowana jest strona dla słowa kluczowego „kot”, to warto kierować na nią linki z witryn zawierających frazy „koty”, „koty rasowe”, „dzikie koty” itp. Na pozycjonowaną stronę można także skierować kilka linków, w których wcale nie jest zawarta pozycjonowana fraza. – Chodzi o to, aby wyszukiwarka uznała, że linki są naturalne – tłumaczy Czuma. – Zbyt jednorodny anchor text grozi uznaniem za sztucznie stworzony przez pozycjonera i automatycznie zostanie przez jeden z filtrów algorytmu wyszukiwarki zablokowany.

Analiza gęstości

Budowa i zawartość promowanej strony nie ma już obecnie decydującego znaczenia podczas pozycjonowania. Ważne jest jednak, aby w treści dokumentów znajdowały się słowa kluczowe. Ich tak zwana gęstość (procentowy udział w zawartości witryny) ma wciąż znaczenie podczas analizy wyszukiwarek. Nie powinna jednak przekroczyć 5 proc. Powyżej tej wartości silniki wyszukiwarek mogą dokument uznać za spam. Istotnym czynnikiem jest także pozycjonowanie samych słów kluczowych. Należy pamiętać, że powinny one znajdować się raczej na początku dokumentu, zdania, frazy, niż w środku czy też na końcu. Wtedy bowiem są dużo lepiej rozpoznawane.

Narzędzia pozycjonera

  • www.keyworddiscovery.co – daje możliwość sprawdzenia popularności poszczególnych słów w wyszukiwarkach;
  • www.seocentro.com – pozwala na analizę gęstości słów kluczowych (Meta Tag Analizer);
  • Google Sitemaps – narzędzie dla większych serwisów, składających się z dużej liczby mniejszych stron;
  • www.forum.optymalizacja.com – największe, krajowe forum branży CEO.