Podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie Ferrari pokazało hybrydę za 1 mln euro nazwaną LaFerrari.Bentley wystawił odnowiony model czterodrzwiowy Continental Flying Supr. Jaguar zadebiutował z autem XFR, swym najszybszym sedanem z dotychczasowej oferty, a Rolls-Royce dodał do swej oferty coupe Wraith za 245 tys. euro.

Najbardziej ekskluzywny rynek motoryzacyjny, na którym auta kosztują ponad 100 tys. euro, wzrośnie w tym roku o 9,9 proc. do 446 550 pojazdów – prognozuje specjalistyczna firma badawcza IHS. Nawet w Europie, gdzie rynek masowy zmierza obecnie do spadku już szósty rok z rzędu, IHS przewiduje, że dostawy luksusowych aut podskoczą o 8,5 proc. To sprawia, że producenci prezentują nowe modele, aby zapewnić zainteresowania klientów lub odciągnąć nabywców od rywali.

„Producenci superluksusowych samochodów starają się wzajemnie zaskoczyć technologicznymi nowinkami i finezją” – ocenia Stefan Bratzel, dyrektor Centrum Badań Motoryzacyjnych na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bergisch Gladbach, Niemcy – „Oni testują granice, jak daleko mogą się posunąć”.

Reklama

Ale nawet z konsumentami, którzy nie muszą w ogóle obawiać się recesji, firmy z tego segmentu nie są całkowicie uodpornione na skutki spadku gospodarczego. W zeszłym roku sprzedaż luksusowych aut w Europie spadła o 3,5 proc. do 91672 egzemplarzy. W tym czasie na świecie wzrosła ona o 6 proc. po skoku aż o 15 proc. w roku 2011.

“Rolls-Royce nie jest bynajmniej uodporniony na wahania w gospodarce. Kiedy rynek się sypie, my to również odczuwamy” – przyznał w Genewie Torsten Mueller-Oetvoes, szef producenta aut należącego do BMW. Tym niemniej Muealler-Oetvoes wiąże duże nadzieje z modelem Wraith, który trafi do salonów w październiku. Dwudrzwiowe copue ma satelitarną nawigację, wystrój wnętrza w drewnie i skórze, a w dach wtopiono ponad 1000 światełek z włókien optycznych, co imituje rozświecone nocą niebo.

Ferrari twierdzi, że miało ponad 700 formalnych zapytań w sprawie LaFerrari, auta o mocy 963 KM, chociaż firm zamierza wyprodukować tylko 499 takich pojazdów – każdy egzemplarza numerowany z fotelem kierowcy dopasowanym do masy i kształtu ciała właściciela.

Ferrari, najbardziej rentowny oddział Fiata, zanotowało silny popyt na swoje auta nawet we Włoszech, gdzie obserwuje się proces wyprzedaży luksusowych samochodów, gdyż władze zaczęły sprawdzać sytuację finansową ich właścicieli.

Bentley, producent luksusowych aut w grupie Volkswagena, liczy na to, że jego najnowszy model po 200 tys. dolarów za sztukę pozwoli umocnić pozycję firmy w segmencie ultra-premium przed Rolls-Roycem. W zeszłym roku sprzedaż Bentleya podskoczyła 22 proc. do 8150 pojazdów wobec wzrostu tylko o 1 proc. do 3575 aut Rolls-Royce’a.

Zaprezentowany w Genewie Jaguar XFR-S został wyceniony na 79995 funtów (120,8 tys. dolarów), osiąga szybkość 300 km/godz i prędkość 100 km/godz w 4,6 sekundy.