Utarło się przekonanie, że trudno jest zarobić na zaspokajaniu potrzeb... intelektualnych. Bo biznes to nie jest zajęcie dla filozofujących pięknoduchów. A jednak. Ludzie tacy jak Rolf Dobelli zdają się podważać trafność tej opinii.
47-letni Szwajcar zaczął od studiów ekonomicznych i doktoratu na Uniwersytecie St. Gallen. Potem jak większość jego kolegów kończących najbardziej znaną biznesową uczelnię w alpejskim kraju Dobelli trafił do wielkiego biznesu. Przez 10 lat pracował na stanowiskach menedżerskich w branży lotniczej. Taka praca, choć dobrze płatna, daleka była jednak od zaspokojenia jego intelektualnych ambicji. Dobelli potrzebował zmiany.
W 1999 r. razem z grupką przyjaciół postanowił stworzyć własny biznes.
Z jednej strony zyskowny i konkurencyjny, ale będący czymś bardziej intrygującym niż to, co Dobelli robił dotychczas. Naturalnym miejscem do realizacji tych ambicji wydawała się branża książek ekonomiczno-biznesowych. Ale kto potrzebuje kolejnego wydawnictwa na i tak dosyć nasyconym rynku? Przecież i bez tego nowych publikacji tłumaczących działanie rynku czy uczących, jak inwestować, jest więcej niż chętnych do ich przeczytania. No, może chętni jeszcze by się znaleźli. Problem raczej w tym, że biznesmen i menedżer cierpią na chroniczny brak czasu. A więc czynnika niezbędnego, by produkt taki jak książka lub raport w ogóle skonsumować.
Reklama
Idąc tym tokiem myślenia, Dobelli i spółka znaleźli swój oryginalny pomysł na biznes. I powołali do życia firmę Get Abstract. Jej głównym produktem miała być „skompresowana wiedza”. To znaczy fachowe i przystępne streszczenia (najczęściej liczące nie więcej niż 8 stron) dotyczące najważniejszych nowości z dziedziny literatury ekonomiczno-biznesowej. Założona w Lucernie spółka szybko weszła na rynek amerykański. Dziś jest światowym liderem w swojej branży i współpracuje ze 120 dziennikarzami, którzy przygotowują streszczenia.
Sukces Get Abstract dał Dobellemu finansową niezależność i pozwolił na dalsze rozwinięcie skrzydeł. Szwajcar zaczął sam pisać bestsellerowe książki. W 2011 r. wydał „Sztukę jasnego myślenia. Czyli 52 błędy poznawcze, które niech lepiej popełniają inni”. W 2012 r. dodał do tego „Sztukę jasnego działania”. Obie pozycje przez wiele tygodni okupowały szczyty list sprzedaży w Niemczech i Szwajcarii. W czym tkwi tajemnica sukcesu Dobellego autora? Pewnie w tym samym, co w przypadku Get Abstract. Czyli w idealnym biznesplanie i jego znakomitej realizacji.
Dobelli jest bowiem nie tylko oczytanym inteligentem piszącym dobre książki. On zrozumiał, że aby osiągnąć prawdziwy komercyjny sukces, sam musi przemienić się w produkt, po który konsument zechce sięgnąć. Dlatego też stara się być wszędzie. Prowadzić telewizyjne talk-show, pisać felietony w opiniotwórczych gazetach, no i... znakomicie wyglądać. Świetnie dopasowane koszule, uśmiech i fryzura amanta. Dopiero wszystko to razem stanowi o sukcesie marki, jaką stał się w swoim kraju. Idealne jednoosobowe przedsiębiorstwo Rolf Dobelli – intelektualista. Spółka z o.o.