Miesiąc temu Polacy kupili legalnie 3,79 mld sztuk papierosów, czyli o 15,1 proc. mniej niż przed rokiem. Łącznie od stycznia do kwietnia sprzedaż wyniosła 15,51 mld sztuk, czyli o 11,6 proc. mniej niż rok temu.
To katastrofa dla producentów, którzy już w zeszłym roku notowali spadki w popycie na swoje wyroby. Najbardziej stracił Imperial Tobacco. W 2011 r. firma miała 21,8 proc. udziałów w rynku, co dawało jej sprzedaż na poziomie ponad 12,1 mld sztuk. W 2012 r. udziały rynkowe tego producenta spadły do 19,4 proc., co przełożyło się na 10,1 mld sztuk sprzedanych papierosów. Wpłynęło to na przychody firmy, które w ostatnim roku (z uwzględnieniem akcyzy) wyniosły 5,823 mld zł wobec 5,964 mld zł w 2011 r.
– Słabszy był też wynik finansowy netto. W zeszłym roku wyniósł on 90,84 mln zł. Dla porównania w 2011 r. uzyskaliśmy 91,5 mln zł – tłumaczy Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych i prawnych w Imperial Tobacco Polska.
Reklama
Drugi pod względem wielkości spadek w rynku odnotowała British American Tobacco. W 2012 r. sprzedała 14,79 mld sztuk papierosów, czyli o 1,1 mld sztuk mniej niż w 2011 r. Firma nie podaje jednak w swoim raporcie szczegółowych wyników dla Polski, dlatego nie można określić, jak niższa sprzedaż przełożyła się ostatecznie na jej przychody w naszym kraju. Wiadomo tylko, że zmalały one w całym regionie z 3,6 mld do 3,44 mld funtów.
Zmalała także sprzedaż Philipa Morrisa, obecnego lidera. W 2012 r. sprzedał ponad 19,8 mld sztuk papierosów, czyli o niecałe 900 mln sztuk mniej niż w 2011 r. Mimo to jednak udało mu się zwiększyć i udziały rynkowe (podskoczyły z 37,3 do 38,1 proc.), i przychody (wzrosły do 9,5 mld zł z 8,8 mld zł). Większe wpływy to zasługa lepszej sprzedaży droższych papierosów.
Jedynym producentem, który nie stracił w zeszłym roku w rynku, był Japan Tobacco International. Sprzedaż jej wyrobów wzrosła z 6,5 mld sztuk do 6,98 mld sztuk. Zadziałała duża różnorodność oferty produktowej, a dokładnie szeroki wybór w papierosach ze średniej i drogiej półki cenowej, które najmniej tracą w rynku.
Na słabnącej sprzedaży legalnych papierosów traci też budżet państwa. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, marzec był kolejnym miesiącem, w którym wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych były mniejsze niż w analogicznym okresie 2012 r. – wyniosły 1,318 mld zł w stosunku do 1,598 mld zł rok wcześniej. Łącznie za pierwsze cztery miesiące do budżetu wpłynęły 4 mld zł, czyli o blisko 7 proc. mniej niż rok temu.