PZL-Świdnik złożyły 22 maja zgłoszenia do udziału w negocjacjach technicznych dotyczących przetargu na śmigłowce dla polskiego wojska. O kontrakt na 70 maszyn będziecie walczyć z Sikorskym i Eurocopterem. Co jest waszą ofertą dla polskiej armii?
Oferujemy najnowszej generacji wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy AW149, którego produkcja i wsparcie w ciągu całego cyklu życia produktu, czyli przez co najmniej 40 lat, odbywać się będzie w Świdniku. Kwalifikacja śmigłowca planowana jest w ciągu najbliższych miesięcy, co potwierdza, że jesteśmy gotowi.
Czym AW149 wyróżnia się na tle konkurencji?
Reklama
AW149 jest jedynym najnowszej generacji wielozadaniowym śmigłowcem wojskowym tej kategorii na rynku. Śmigłowiec, który został zaprojektowany i rozwinięty w bliskiej kooperacji między PZL-Świdnik i AgustaWestland w ciągu ostatnich pięciu lat, zaczyna swoje życie. Nasi konkurenci zaprojektowali i rozwinęli swoje produkty 40 lat temu, różnica jest więc oczywista. AW149 reprezentuje przyszłość wielozadaniowych śmigłowców wojskowych, podczas gdy pozostałe produkty oferowane w przetargu reprezentują ich przeszłość.
AW149 spełnia najsurowsze wymagania operacyjne w zakresie elastyczności, osiągów, bezpieczeństwa i wydajności. Śmigłowiec zostanie wyposażony i skonfigurowany według oczekiwań klienta. Otwarta architektura oprogramowania zarządzającego systemami AW149 gwarantuje szerokie możliwości jego dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkownika. Na przestrzeni całego cyklu życia produktu oprogramowanie może być szybko i wydajnie dostosowywane i aktualizowane, utrzymując w ten sposób zdolności operacyjne śmigłowca na najwyższym poziomie.
MON zamierza kupić 70 śmigłowców. Dostawy będą realizowane od 2015 do 2022 r. Jakie są moce produkcyjne zakładu? Czy jesteście w stanie spełnić wymagania MON w zakresie dostaw?
Jesteśmy gotowi odpowiedzieć na każde zapotrzebowanie polskiego MON. PZL-Świdnik to jedyny producent śmigłowców własnej konstrukcji, który może pochwalić się ponad 60-letnim doświadczeniem w branży oraz liczbą ponad 7400 wyprodukowanych i dostarczonych maszyn. Jesteśmy jedyną polską firmą uczestniczącą w przetargu. Posiadamy doświadczenie, know-how i zdolność zapewnienia odpowiedniego tempa produkcji AW149 oraz dotrzymania harmonogramów realizacji dostaw wymaganych przez klienta. Warto wspomnieć, że w przeszłości produkowaliśmy jeden śmigłowiec dziennie.
Dzisiaj jako trzeci filar AgustaWestland w Europie skupiamy się na dostarczaniu coraz wszechstronniejszych rozwiązań, obejmujących nie tylko najwyższej jakości śmigłowce, ale również pakiety szkoleniowe i logistyczne, które zapewniają klientowi największą dostępność i możliwość najbardziej wydajnego wykorzystania produktu.
Jednym z wymogów MON jest polonizacja, czyli wymóg jak największego zaangażowania polskich przedsiębiorstw w proces produkcji śmigłowców. Czy jesteście w stanie, a jeśli tak to w jakim zakresie, włączyć polskie firmy w produkcję AW149?
PZL-Świdnik, we współpracy z wieloma polskimi partnerami, powołały grupę przemysłową związaną ze śmigłowcem AW149 w celu wsparcia jego polskiej konfiguracji. Podpisaliśmy porozumienia z czołowymi polskimi jednostkami, w tym z przedsiębiorstwami i centrami naukowymi. Stale negocjujemy zaangażowanie kolejnych potencjalnych partnerów.
PZL-Świdnik może zapewnić najszerszy zakres polonizacji spośród wszystkich uczestników przetargu. Jesteśmy w stanie nie tylko montować śmigłowce, ale jako jedyni możemy produkować większość ich części, realizować wszelkiego rodzaju prace związane z dostosowaniem śmigłowców do wymagań klienta, jak również przeprowadzać prace rozwojowe w przyszłości. Zakres współpracy oraz wykorzystania produkowanego w Polsce sprzętu będzie uzależniony od wymagań klienta. Niemniej jesteśmy pewni, że polski przemysł zostanie maksymalnie zaangażowany w ten proces.
Jakie korzyści dla polskiej gospodarki będą wynikać z wygranej PZL-Świdnik?
Wybór AW149 przez MON przyniesie długofalowe korzyści gospodarcze oraz wpłynie na zwiększenie zatrudnienia długo po dostarczeniu śmigłowców klientowi. Zakup AW149 będzie miał pozytywny wpływ na polską technologię śmigłowcową i przyniesie znaczne korzyści nie tylko dla Polskich Sił Zbrojnych, ale również w dziedzinie przyszłych polskich możliwości eksportowych.
Wierzymy, że AW149 stworzy niezrównane możliwości rozwoju regionu Lubelszczyzny i całej Polski dzięki silnemu zaangażowaniu Polaków w proces produkcji i przyszłego wsparcia śmigłowców. Wybór AW149 zapewni utworzenie tysięcy nowych miejsc pracy w PZL-Świdnik oraz w wielu małych i średnich przedsiębiorstwach lotniczych w całym kraju. Ma to ogromne znaczenie i pozwoli zbudować wizerunek Lubelszczyzny i Polski jako centrów zaawansowanych technologii lotniczych.
ikona lupy />
Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik S.A. / Dziennik Gazeta Prawna