Po raz dwudziesty pierwszy Komisja Europejska zaktualizowała dziś europejski wykaz linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów na terytorium Unii Europejskiej, zwany również unijnym wykazem bezpieczeństwa lotniczego.

>>> Czytaj: Katastrofy lotnicze: latanie jest coraz bezpieczniejsze

Z uwagi na poprawę sytuacji w dziedzinie bezpieczeństwa na Filipinach, na powrót do europejskiej przestrzeni powietrznej zezwolono Philippine Airlines, jako pierwszej od 2010 r. linii lotniczej z tego kraju. Zakaz zostaje utrzymany w stosunku do wszystkich innych przewoźników zarejestrowanych na Filipinach.

Wycofano również zakaz nałożony w 2012 r. na wenezuelskiego przewoźnika Conviasa. Komisja doceniła też postępy w regulacjach lotniczych w Libii. Władze libijskie przystały jednak na to, by tamtejsze linie lotnicze nie mogły wykonywać przewozów w Europie, dopóki cały proces ich ponownej certyfikacji nie zostanie zakończony w sposób niebudzący zastrzeżeń Unii Europejskiej.

Reklama

„Unijny wykaz bezpieczeństwa lotniczego powstał, by chronić europejską przestrzeń powietrzną i obywateli, ale może także posłużyć jako sygnał alarmowy dla poszczególnych państw i linii lotniczych, aby przywróciły one poziom bezpieczeństwa na poziomie krajowym. Dziś potwierdziliśmy naszą gotowość do wykreślenia z wykazu państw i linii lotniczych, które faktycznie chcą i są w stanie wdrażać międzynarodowe normy bezpieczeństwa w zrównoważony sposób. Poza Filipinami, Wenezuelą i Mauretanią, wiele innych krajów afrykańskich także poczyniło widoczne postępy w tym zakresie" - powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport.

Komisja doceniła też starania organów nadzorujących bezpieczeństwo w Demokratycznej Republice Konga, na Filipinach, w Indonezji, Kazachstanie, Libii, Mauretanii, Mozambiku, Rosji i Sudanie na rzecz reformy systemu lotnictwa cywilnego oraz na rzecz poprawy bezpieczeństwa w celu zagwarantowania skutecznego i jednolitego stosowania międzynarodowych norm w tym zakresie. Komisja będzie nadal udzielać tym reformom aktywnego wsparcia i pomocy we współpracy z ICAO (Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego - przyp.), EASA (Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego - przyp.) oraz państwami członkowskimi UE.

Unijny wykaz bezpieczeństwa lotniczego został zaktualizowany także w celu usunięcia niektórych linii lotniczych, które zaprzestały działalności, i uwzględnienia nowych, niedawno powstałych w kilku krajach objętych zakazem: Demokratycznej Republice Konga, na Filipinach, w Indonezji, Kirgistanie, Mozambiku i Sudanie.

Zaktualizowany europejski wykaz bezpieczeństwa lotniczego obejmuje w sumie 280 linii lotniczych. W tym m.in. 10 linii lotniczych podlegających ograniczeniom w wykonywaniu przewozów, którym zezwolono na wykonywanie lotów do UE na ściśle określonych warunkach. Są to:

  • Air Astana z Kazachstanu, Afrijet, 
  • Gabon Airlines i SN2AG z Gabonu, 
  • Air Koryo z Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, 
  • Airlift International z Ghany, 
  • Air Service Comores z Komorów, 
  • Iran Air z Iranu,
  • TAAG Angolan Airlines z Angoli i 
  • Air Madagascar z Madagaskaru.

Dzisiejsza decyzja Komisji została podjęta w oparciu o jednomyślną opinię Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, w skład którego wchodzą eksperci ds. bezpieczeństwa z 28 państw członkowskich UE oraz Norwegii, Islandii, Szwajcarii i EASA. Nowy wykaz zastępuje i aktualizuje poprzedni wykaz z grudnia 2012 r. Można się z nim zapoznać na stronie internetowej Komisji.