W ubiegłym roku w Polsce powstały aż 344 dyskonty, podczas gdy hipermarketów otwarto tylko 9, wynika z danych Market Side publikowanych przez "Gazetę Wyborczą".

Najważniejszym kierunkiem ekspansji dyskontów będą w najbliższym czasie wschodnie województwa Polski.

"Ekspansja dyskontów łączy się z powolnym wygaszaniem hipermarketów. W ubiegłym roku w Polsce powstały aż 344 dyskonty. Tymczasem sześć największych sieci hipermarketów: Auchan, Carrefour, Kaufland, Leclerc, Real i Tesco otworzyło w sumie w ubiegłym roku tylko dziewięć nowych sklepów" - czytamy w materiale.

Według wypowiedzi prezesa Market Side Maciej Bartmińskiego dla "GW", hipermarkety są już w fazie spadku. Ich sprzedaż nie rośnie, rentowność jest coraz niższa, a całą energię koncentrują na obronie rynku przed dyskontami.

Reklama

"Inną sprawą jest, że Carrefour i Tesco stopniowo odchodzą od konceptu hipermarketu i stawiają na inne formaty - Tesco stawia coraz więcej supermarketów, a Carrefour od kilku miesięcy buduje sieć mniejszych sklepów osiedlowych opartych na franczyzie" - powiedział Bartmiński.

Eksperci są zgodni, że kolejnym naturalnym kierunkiem ekspansji dyskontów będzie ściana wschodnia. Choć nie ma tam wielu dużych miast, jest sporo niewielkich miasteczek, gdzie takich sklepów otwiera się obecnie najwięcej.