Więcej niż połowa firm, których akcje są notowane w ramach indeksu Stoxx Europe 600, zanotowała lepsze od przewidywań wyniki sprzedaży w II kw. 2013 r. W pierwszym kwartale br. było to tylko 40 proc. firm.

„Francuska gospodarka radzi sobie lepiej niż mogliśmy przypuszczać jeszcze 6 miesięcy temu” – mówi Xavier Huillard, dyrektor zarządzający francuskiej Vinci, największej firmy budowlanej w Europie i operator płatnych dróg. Ruch drogowy jest często wskaźnikiem wyprzedzającym. Widać oznaki tego, że jakiś czas temu sięgnęliśmy dna, a teraz wychodzimy z dołka – dodaje Huillard.

Przebłyski optymizmu, jakim wykazują się dyrektorzy zarządzający, idą w parze z danymi makro, które napływają z Europy, w dużej mierze z Niemiec. Prezes Europejskiego Banku Centralnego (EBC) Mario Draghi, po publikacji danych na temat produkcji przemysłowej, powiedział w czwartek, że Europa najgorsze ma już za sobą.

>>> Czytaj również: Indeks PMI dla Polski mocno w górę, przemysł znów się rozwija

Reklama

Sięgając dna

Europejscy producenci samochodów przyznają, że choć trudno będzie osiągnąć poziom sprzedaży z 2009 roku, to wyniki nie powinny być już gorsze.

Europejskie dane makroekonomiczne i wyniki sprzedaży potwierdzają, że rynek w pierwszej połowie 2013 roku sięgnął dna – mówi dyrektora zarządzający PSA Peugeot Citroen Jean-Baptiste de Chatillon.
Z opublikowanych w czwartek danych stowarzyszenia CCFA wynika, że sprzedaż francuskich samochodów w lipcu wzrosła po raz pierwszy od dwóch lat. Choć wzrost rzędu 0,9 proc. nie zrekompensuje spadków z pierwszej połowy roku, a sprzedaż w tym roku prawdopodobnie będzie najniższa od 1997, to cykl spadków się kończy – podaje CCFA.

Wraz z polepszeniem się sytuacji na rynku motoryzacyjnym w Europie Zachodniej oraz zwiększonemu popytowi na czterodrzwiowego Mercedesa CLA copact coupe i odnowionego Mercedesa klasy S, Daimler przewiduje wzrost zysków w drugiej połowie 2013 roku.

Lepsze wyniki w Europie zauważają również amerykańskie firmy.

„W II kw. 2013 roku w Europie wyhamowało tempo spadków. Zanotowaliśmy wzrosty na wielu z głównych europejskich rynków” – mówił 17. lipca dyrektor finansowy IBM Mark Loughridge.

Wzrost sprzedaży w II kw. odnotował także koncern 3M. Dyrektor zarządzający amerykańskiego giganta Inge Thulin podczas konferencji z analitykami 25 lipca zaznaczył, że za wzrost sprzedaży odpowiadały północne kraje Europy, wyprzedzając pod względem wyników południe.

>>> Polecamy: FT: Goldman Sachs zwiększa swoje zaangażowanie na giełdach w Europie