W ubiegłym roku w fabrykach zlokalizowanych w Polsce wyprodukowano 17,6 mln sztuk dużego AGD. Z szacunków CECED, zrzeszenia producentów AGD, wynika, że to o 11 proc. więcej niż w 2012 r. i że utrzymaliśmy pozycję lidera wśród producentów w Europie. Drugie miejsce należy do Włoch, które wynik 14 mln szt. z 2012 r. w poprzednim roku poprawiły o 10 proc. Analitycy podkreślają, że różnica między Polską i Włochami byłaby jeszcze większa, gdyby nie sektor kuchenek wolnostojących. Według GUS ich produkcja zmniejszyła się u nas o 9 proc. do 1,947 mln sztuk, co było efektem upadłości ogłoszonej przez FagorMastercooka.
Hiszpańska firma produkowała w poprzednich latach prawie 600 tys. kuchenek rocznie. W 2013 r. było to już o ok. 200 tys. sztuk mniej. Amica i Indesit próbowały zagospodarować lukę, zabrakło im jednak na to czasu, ale będą realizować to zamierzenie w tym roku. Amica poinformowała nawet, że chce przejąć ok. połowy rynku po FagorMastercooku.
>>> Czytaj też: Produkcja AGD w Polsce może być tak samo opłacalna jak w Chinach
Pierwsza pozycja naszego kraju na rynku europejskim jest zagrożona, jeśli nie dojdzie do szybkiej sprzedaży polskiej części FagorMastercooka, do której należą cztery fabryki: kuchni i piekarników, lodówek, pralek, zmywarek. W sumie wytwarzały one 1,3–1,4 mln sztuk urządzeń każdego roku. Tymczasem na szybką finalizację transakcji się nie zanosi. Nie ma już mowy o lutym, który był pierwotnie zakładanym terminem. Eksperci oceniają, że tak się dzieje, bo właściciel chce sprzedać całą firmę, a nie tylko polskie zakłady, które najbardziej interesują konkurencję. Dlatego najpierw była mowa o 17 oferentach. Pod koniec 2013 r. pojawiła się informacja o kontrahentach z Chin – Haier i Hisense. Na początku tego roku natomiast mówiło się już o trzech kupcach Amice Wronki, Polskim Funduszu Inwestycyjnym oraz firmie Cevital z Algierii. W piątek usłyszeliśmy od jednego z analityków rynku, że do hiszpańskiego syndyka wpłynęły oferty zakupu od Haiera, Cevital i spółki z amerykańskiej grupy Sun. Eksperci nie mają złudzeń, że ostateczna walka rozegra się jednak między Haierem i Samsungiem, którego Cevital jest lokalnym dystrybutorem. Obie firmy dysponują bowiem wystarczającym kapitałem, by przejąć całego FagorMastercooka. Chcą też zawalczyć o pozycje lidera w Europie, a do tego potrzebna jest im dystrybucja.
Reklama
– Polskie zakłady są łakomym kąskiem jeszcze z innego powodu. Jest wśród nich fabryka kuchenek i piekarników, której budowa była najbardziej skomplikowana i wymagała najwięcej czasu – dodaje Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED. A nie można podbijać Europy bez obecności w tym segmencie rynku.
>>> Czytaj też: Produkcja AGD w Polsce wzrosła do 23,1 mln sztuk w 2013 r.
/>
/>