Niewielkie firmy nie widzą szans na zwiększenie dochodów z obsługi starszych osób poprzez lepsze dostosowanie oferty do ich potrzeb. To błąd.
W Polsce jest dziś ponad 8,1 mln osób w wieku powyżej 60 lat. Zgodnie z prognozą demograficzną GUS seniorów będzie szybko przybywać. Już za 20 lat będzie ich prawie 10,7 mln, czyli będą stanowić niemal 1/3 populacji. Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy nie dostrzegają jednak konsekwencji z tym związanych.
Przedsiębiorcy uważają bowiem, że dostosowanie ich działalności do oczekiwań potrzeb seniorów nie wymaga od nich większych zmian w sposobie funkcjonowania – wynika z badań Korporacji Badawczej Pretendent przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (z udziałem ponad 800 firm). Większość z nich twierdzi, że nie uważa opierania strategii marketingowej na świadczeniu usług seniorom za opłacalny kierunek. W ich świadomości funkcjonuje stereotypowe postrzeganie osób w wieku 60 plus.
Badani postrzegają seniorów jako osoby o niskich dochodach i złym stanie zdrowia. Tymczasem nie tworzą oni grupy szczególnie biednej. Z badań GUS wynika, że przeciętne dochody emerytów liczone na osobę w gospodarstwie domowym są niższe tylko od pracujących na własny rachunek, a wyższe niż w rodzinach pracowników, rolników i rencistów. Powinni więc należeć do atrakcyjnej grupy klientów firm, o którą powinno się zabiegać i dostosowywać ofertę do ich potrzeb w różnych branżach.
W przyszłości z pewnością tak się stanie, bo biznes na pewno dostrzeże zwiększony popyt. Z badań Pretendenta wynika, że na dopasowywaniu działalności do potrzeb seniorów najbardziej zyskają firmy świadczące usługi medyczne, rehabilitacyjne, opiekuńcze, kosmetyczne, remontowe, finansowe, edukacyjne, rozrywkowe, turystyczne i telekomunikacyjne.
Reklama
Firmy, które nie dostosują się do zmian demograficznych, mogą mieć kłopoty. Bez klientów w starszym wieku ich przychody będą się kurczyć wraz ze zmniejszaniem się ludności naszego kraju. – Obecna ostrożność mikroprzedsiębiorstw i małych firm wynika między innymi z ich krótkowzroczności, z tego, że ich plany są często związane tylko z bieżącą działalnością – twierdzi Michał Kamiński z Pretendenta. Dodaje, że firmy te nie dostrzegają też na ogół zmian, które się już dokonały.
– Obecni seniorzy nieprędko rezygnują z pewnych nawyków z okresu aktywności zawodowej. Nadal chcą podróżować, wypoczywać także poza krajem, uprawiać sport lub korzystać z różnego typu rozrywki – dodaje Kamiński. Obraz jesieni życia się zmienia. Dzięki medycynie ludzie dłużej zachowują sprawność fizyczną. Seniorzy powinni być atrakcyjni dla biznesu także z innych powodów. Są bardziej ugodowi i mają możliwość zaplanowania wydatków na podstawie stałego źródła dochodu. Są więc na ogół wypłacalni. Jak wynika z badań Pretendenta, dla osób starszych ważne są też takie cechy osobowe pracowników usług, jak uczciwość, cierpliwość, uprzejmość czy kultura osobista.
Co ważne, już 20 proc. seniorów skorzystało z zakupów lub usług za pośrednictwem internetu. Do najważniejszych zalet zakupów online osoby w wieku 60 plus zaliczyły dostawę produktów do domu, wygodę i niższą cenę. Prawie co piąty senior nie czuł natomiast takiej potrzeby i wolał robić zakupy w tradycyjny sposób. Inni twierdzili, że nie ufają sprzedawcom internetowym oraz nie lubią kupować produktów, których nie mieli w ręku. Także o takich cechach starszego konsumenta muszą pamiętać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na przygotowanie oferty dla szybko zwiększającej się grupy seniorów.
67 proc. tyle firm nie widzi potrzeby dostosowywania swoich usług do potrzeb seniorów
28 proc. tyle firm próbuje zachęcać osoby w wieku 60+ do korzystania z ich usług
52 proc. tylu seniorom udaje się regularnie oszczędzać część dochodów