Celem zmian w prawie jest promocja niskoalkoholowego napoju.
To dlatego, że przepisy dotyczące reklamy wyrobów z procentami znajdują się w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Zasadniczo zabrania ona jakiejkolwiek reklamy alkoholu, ale ustanawia jeden wyjątek - piwo.
Producenci innych niskoalkoholowych napojów od dawna przekonują, że to niesprawiedliwe i należałoby te regulacje zmienić. Problem w tym, że cały czas niechętnie patrzy na sprawę Ministerstwo Zdrowia.
W piśmie przesłanym Polskiemu Radiu, rzecznik resortu Krzysztof Bąk pisze : - Minister Zdrowia prowadzi politykę prozdrowotną, której celem jest ochrona zdrowia obywateli przed niekorzystnymi skutkami spożycia alkoholu.
Tymczasem szacuje się, że w Polsce uzależnionych od alkoholu jest 600-740 tysięcy osób, a nadużywa alkoholu ok. 3 mln osób . Stąd sceptyczne stanowisko ministerstwa zdrowia.
Specjalista od Public Relations Piotr Czarnowski przekonuje jednak, że skoro piwo może być reklamowane to cydr też powinien.
- On się przedarł trochę przebojem. Więc teraz żeby podtrzymać zainteresowanie potrzebuje trochę reklamy ale potrzebuje też informacji. Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego co to jest cydr jak się go powinno pić, jak pić i kiedy przechowywać - podkreśla Piotr Czarnowski.
W ubiegłym roku wyprodukowano w Polsce 2 mln litrów cydru, w pierwszej połowie 2014 r. - już 7-8 mln litrów. Zdaniem ekspertów, gdyby reklama była dozwolona, zwiększyłaby się też możliwości eksportu cydru i jego promocji na rynkach zagranicznych.
Dziś na konferencji prasowej Marek Sawicki przekonywał, że zbyt dużo uwagi poświęca się cydrowi. - To jest produkt marginalny, ma jedynie pewne znaczenie dla niektórych producentów jabłek - przekonywał Sawicki. Minister rolnictwa przypominał, że w tym roku uda się wyprodukować jedynie 10 milionów litrów napoju, a przecież wszystkich jabłek polscy sadownicy mogą zebrać nawet 3 miliony 200 tysięcy ton.
W zeszłym tygodniu także Donald Tusk ujawnił, że w ramach wsparcia sadowników rozważano m.in. zmianę akcyzy na cydr, jednak na razie nie jest to planowane. W tej chwili akcyza na cydr wynosi 97 zł za hektolitr napoju, czyli tyle samo, ile w przypadku piwa.
>>> Polecamy: Polska przez rosyjskie embargo może stracić ponad miliard złotych