O zniknięciu niektórych punktów regulaminu i reakcji środowisk, w które to uderza, dla CNN Business napisała Clare Duffy.
Zasady pożyły 5 lat
Z fragmentu polityki Twittera, który zabrania obelg, rozpowszechniania komunikatów utrwalających szkodliwe stereotypy i innych tego typu treści, zniknęło zdanie o ochronie osób transpłciowych. Mówiło ono o uporczywym przypisywaniu komuś tożsamości płciowej, z którą dana osoba się nie identyfikuje, czyli misgenderowaniu.
Usunięty został także fragment, który mówił o ochronie grup szczególnie narażonych na nienawistne zachowania – kobiet, osób niebiałych, LGQBTQIA+ i innych, historycznie marginalizowanych.
Twitter wprowadził te zasady w 2018 roku podczas szerokiego przeglądu swoich mechanizmów dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji. Jak widać, dzięki Elonowi Muskowi pożyły one raptem 5 lat.
Córka nie chce mieć z nim nic wspólnego
Twitter nie nagłaśniał, że planuje zmienić wyżej opisane zasady, ale środowiska dyskryminowane same zorientowały się, że przestają podlegać ochronie. Spotkało się to z jednoznaczną krytyką, m.in. organizacji GLAAD, broniącej praw osób LGBTQIA+. Ale nie tylko.
Do fali krytyki przyłączyła się także transpłciowa córka Elona Muska, Vivian Jenny Wilson. W zeszłym roku postanowiła zrezygnować z używania nazwiska swojego ojca i przyjąć nazwisko panieńskie swojej matki, Justine Wilson. Justine jest byłą już żoną Muska i matką pięciorga z jego siedmiorga dzieci. Vivian Jenny oznajmiła, że nie chce, aby cokolwiek wskazywało na to, że jest spokrewniona z Elonem.
Po prostu irytują go zaimki
Musk próbuje odpierać zarzuty, twierdząc, że nie ma w sobie negatywnych uczuć wobec osób transpłciowych, tylko po prostu denerwuje go kwestia zaimków. Rzeczywiście, w swoich tweetach z 2020 roku kpił z pomysłu, aby ludzie mogli sobie wybierać formy zaimków, którymi należy ich określać. Jednocześnie wskazał, że jego firma Tesla została wielokrotnie uhonorowana przez organizację Human Rights Campaign jako jedno z najlepszych miejsc pracy dla osób LGBTQIA+.
Decyzje Muska dotyczące polityki antydyskryminacyjnej Twittera mogą się odbić czkawką na finansach firmy. Ze względu na niechęć bycia pozycjonowanym wśród tweetów szerzących mowę nienawiści, ze współpracy reklamowej z Twitterem zrezygnowała już część przedsiębiorców.