Apple, Google i Amazon są trzema najbardziej wartościowymi markami w raporcie Best Global Brands z 2018 r. przygotowanym przez Interbrand. Dominującymi sektorami są dobra luksusowe i handel detaliczny.

Interbrand po raz 19. przedstawia sto najcenniejszych marek na świecie. W tym roku tematem raportu jest „Activating Brave”, czyli siła, jak dużą rolę dana marka w zmianach wiodących firm na świecie. Wartość konkretnej marki określają trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów oraz jej zdolność do kształtowania cen na rynku.

Jak stwierdził Charles Trevail, dyrektor generalny do spraw globalnych w firmie Interbrand: „Dziesięć lat po globalnym kryzysie finansowym, najszybciej rosnące marki to te, które intuicyjnie rozumieją swoich klientów i podejmują odważne decyzje”.

W tym roku na liście znalazły się dwa nowe podmioty i trzy powroty: Spotify pojawił się na miejscu 92. (firma warta 5,2 mld dol.), Subaru na pozycji 100. (4,2 mld dol.), Chanel ponownie (pierwszy raz od 2009 r.) znalazło się w rankingu na miejscu 23. (20 mld dol.), Hennessy na 98. miejscu (4,7 mld dol., ostatnio w rankingu firma była również w 2009 r.) oraz Nintendo na 99 miejscu (4,7 mld dol., powrót z 2014 r.).

To już szósty rok, kiedy to Apple i Google zajmują najwyższe pozycje na liście. Wartość marki Apple wzrosła o 16 proc. do 214,5 mld dol., a Google o 10 proc. do 155,5 mld dol. Amazon osiągnął największy, bo aż 56-proc. wzrost wartości i jest trzecią marką, której wartość sięga 100 mld dol. (100,7 mld dol.) Zepchnięty przez Amazona z podium Microsoft znalazł się na 4 pozycji (92,7 mld dol.), następne miejsca zajęły firmy: Coca-Cola (66 mld dol.), Samsung (59,9 mld dol), Toyota (53,4 mld dol.), Mercedes-Benz (48,6 mld dol.) i Facebook (45 mld dol.). McDonald’s (43 mld dol.) powrócił do pierwszej dziesiątki.

Oprócz Amazona, największe wzrosty zanotowały takie marki jak Netflix (45 proc. wartości), Gucci (30 proc.), Salesforce.com (23 proc.) i Louis Vuitton (23 proc.). Facebook, który przez ostatnie 5 lat osiągał największe wzrosty, w tym roku stracił 6 proc. wartości. Z kolei Tesla w tym roku wypadła z pierwszej setki.

Reklama

Ponad połowa najcenniejszych marek globalnych pochodziła z pięciu sektorów: motoryzacyjnego (16), technologii (13), usług finansowych (12), luksusowego (9) i dóbr konsumpcyjnych (9). Luksus to nowy najlepiej rozwijający się sektor (42-proc. wzrost), który zastąpił handel detaliczny (36 proc.). Elektronika jest trzecia (20-proc. wzrost), artykuły sportowe są czwarte (13 proc.), a następnie usługi finansowe (10 proc.).

Łączna wartość firm uwzględnionych w rankingu Top 100 to ponad dwa biliony dolarów, co stanowi wzrost o 7,7 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Kompletny raport Best Global Brands z kompleksową analizą trendów wzrostu, sektora i branży znajduje się na stronie www.bestglobalbrands.com.

>>> Czytaj też: Amazon, Google i Facebook to najwięksi wygrani nowej odsłony umowy NAFTA