Handel elektroniczny, podróże, media, transport i posiłki zamawiane przez internet napędziły tegoroczny wzrost wydatków online w regionie o 49 proc. Według raportu rocznego Google, Temasek Holdings i Bain & Co. e- konsumenci wydali w sieci 174 miliardy dolarów. Od początku pandemii w tym regionie przybyło 60 milionów nowych użytkowników internetu, w większości z Tajlandii i Filipin.

Azja Południowo-Wschodnia odnotuje w tym roku 62 proc. wzrost wartości towarów brutto (GMV) w handlu elektronicznym. Przewiduje się, że obroty online firm związanych z chińskim gigantem Alibaba Group w 2025 roku osiągną wartość 234 miliardów dolarów, czyli 64 proc. całkowitej szacowanej cyfrowej wartości GMV dla całego regionu wynoszącej 363 miliardy dolarów.

Reklama

„Ciągłe zmiany w zachowaniach konsumentów i sprzedawców, w połączeniu z silnym zaufaniem inwestorów, wprowadziły Azję Południowo-Wschodnią w „dekadę cyfrową”. Region jest na dobrej drodze do osiągnięcia 1 biliona GMV do 2030 roku.”

Internetowy szał zakupów

Wartość umów z firmami internetowych w Azji Południowo-Wschodniej wyniosła w pierwszej połowie tego roku 11,5 miliarda dolarów. Dla porównania w całym 2020 roku inwestycje osiągnęły poziom 11,6 miliarda. Niektóre z najcenniejszych startupów technologicznych w regionie, w tym Grab Holdings Inc. i GoTo, przygotowują się do wejścia na giełdę. Chcą w ten sposób pozyskać kapitał lub umożliwić pierwotnym inwestorom monetyzację ich udziałów.

Zakupy on-line w Azji Południowo-Wschodniej / Bloomberg / Bloomberg

Obecnie największą gospodarką cyfrową regionu jest Indonezja. Wydatki jej mieszkańców na zakupy online prawdopodobnie podwoją się i w 2025 roku wyniosą nawet 146 miliardów dolarów. Transakcje venture capital w tym kraju w pierwszej połowie 2021 roku przekroczyły wartość ich wartość z ostatnich czterech lat, wynika z raportu. Jednak liderem zmian najprawdopodobniej będzie jednak Wietnam, który najprawdopodobniej potroi GMV online w ciągu najbliższych czterech lat.