"Auchan konsekwentnie buduje swoją pozycję lidera najniższych cen. W 2022 roku średnia wartość koszyka zakupowego w Auchan wyniosła 216,47 zł, co zapewniło sieci najlepszy wynik nie tylko w swoim kanale dystrybucji - hipermarketach, ale też w całym zestawieniu" - czytamy w komunikacie.

W Auchan największą różnicę w wartościach można zaobserwować przy produktach sypkich (18,81 proc. poniżej średniej wszystkich sieci), dodatkach (16,92 proc. poniżej średniej wszystkich sieci) oraz chemii domowej i kosmetykach (16,68 proc. poniżej średniej wszystkich sieci). Jedynie produkty tłuszczowe klienci mogli znaleźć taniej w innej sieci - Makro C&C, wskazano.

Na drugim miejscu uplasował się Lidl, z koszykiem o wartości 231,07 zł, a także najlepszym wynikiem w swoim kanale dystrybucji - dyskontach, trzecią pozycję na podium zajęło Makro C&C, gdzie klienci za te same produkty musieli zapłacić 244,45 zł, co także sieci zapewniło pierwszy wynik w swoim kanale dystrybucji - C&C.

Najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach, gdzie średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 243,57 zł. Nieco drożej było w hipermarketach (244,4 zł) oraz C&C (252,32 zł) i supermarketach (258,73 zł), podano także.

Reklama

Kanał e-grocery ze średnią wartością koszyka równą 282,85 zł zajął ostatnią, trzynastą pozycję, z różnicą do lidera wynoszącą 66,38 zł, czyli 30,66 proc., podano także.

Analitycy ASM Sales Force Agency zwracają uwagę na zjawisko tzw. downsizingu, czyli celowego zmniejszania opakowań w skali niewidocznej na pierwszy rzut oka dla klientów.

"Podczas zakupów stacjonarnych i internetowych klienci powinni zachować czujność i dokładnie sprawdzać gramaturę lub objętość produktów. Taka polityka producentów choć może wzbudzać niechęć konsumentów, nie jest niedozwolona. W obliczu kilkunastoprocentowej inflacji tego typu zabiegi przyniosą producentom zysk jedynie w ograniczonym zakresie" - podsumowano

Realizowane przez ASM Sales Force Agency badanie uwzględnia najpopularniejsze artykuły FMCG podstawowych dziesięciu kategorii: chemia domowa, kosmetyki; dodatki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; produkty sypkie; używki, piwo.

(ISBnews)