Zgoda pozwoli Mercedesowi rozpocząć testy swoich możliwości autonomicznej jazdy poziomu 4 na autostradach i drogach miejskich Pekinu. Oznacza to, że pojazd może samodzielnie wykonywać wszystkie zadania związane z prowadzeniem pojazdu w określonych warunkach, przy czym nadal istnieje opcja ręcznego sterowania.

Wyścig trwa, a konkurencja jest duża

Intensywna konkurencja na chińskim rynku samochodowym wymusza na producentach działanie, które pozwolą uzyskać przewagę na innymi konkurentami. Jednym z takich działań jest wprowadzenie na rynek pojazdów z funkcją autonomicznej jazdy. Tesla pracuje nad wprowadzeniem do Chin zaawansowanej technologii wspomagania kierowcy, którą nazywa Full Self Driving. Pionier w dziedzinie samochodów elektrycznych uzyskała pozwolenie na testy w niektórych obszarach w Szanghaju, gdzie już w zeszłym roku General Motors otrzymało zgodę na testowanie autonomicznych Cadillaców.

Reklama

Tymczasem firmy technologiczne, takie jak Waymo firmy Alphabet i Apollo Go firmy Baidu, opracowują robotaksówki jako przyszłość mobilności, testując usługę bezzałogowego przewozu pasażerów na ulicach miast, w tym San Francisco i Wuhan.

Poziom 4 automatyzacji to nowość na chińskich drogach

Obecnie chińskie przepisy zezwalają na zaawansowany system wspomagania kierowcy na poziomie automatyzacji 2, co oznacza, że samochód może wykonywać sterowanie, przyspieszać i zmieniać pasy ruchu, ale człowiek musi cały czas monitorować jazdę i trzymać ręce na kierownicy.

Czwarty stopień autonomii jazdy sprawia, że kierowca staje się pasażerem, a jego działania ograniczają się jedynie do uruchomienia auta. Pojazd jest całkowicie samodzielny i nie potrzebuje wsparcia kierowcy, by prawidłowo wykonać nawet skomplikowane manewry. Zgodnie z oświadczeniem opublikowanym 2 sierpnia na oficjalnym koncie niemieckiego producenta na WeChat, niektóre z przetestowanych przez Mercedesa ruchów obejmują parkowanie, cofanie i skręcanie w lewo w zatłoczonym ruchu bez interwencji kierowcy.