Zgodnie z oświadczeniem BYD, na które powołuje się Bloomberg, chiński producent samochodów nabył od Mercedesa pozostałe 10 proc. akcji, których jeszcze nie posiadał, w firmie utworzonej w celu wprowadzenia na rynek marki pojazdów elektrycznych klasy premium Denza. Nie wiadomo ile BYD zapłacił za 10 proc. akcji. Oświadczenie nie zawierało informacji dotyczącej wartość transakcji.

Koniec 13-latniej współpracy

Transakcja, która została ujawniona późnym wieczorem w poniedziałek, kończy 13-letnią współpracę i następuje w okresie zaostrzonych napięć handlowych między Chinami a Europą. Bloomberg przypomina, że Komisja Europejska pracuje nad nałożeniem dodatkowych taryf na chińskie pojazdy elektryczne w wysokości do 36,3 proc.. Głosowanie państw członkowskich nad wnioskiem planowane jest na przyszły tydzień.

Reklama

Spółka Denza, zarejestrowana jako Shenzhen BYD New Energy, została założona przez BYD i Mercedes w 2011 r. Celem przedsiębiorstwa było wprowadzenie na rynek pojazdów elektrycznych klasy premium. Początkowo każda z firm posiadała 50 proc. udziałów, ale słaba sprzedaż spowodowała, że Mercedes, znany wówczas jako Daimler, zmniejszył w 2021 r. swój udział do 10 proc.

Zmiana strategii i plany na przyszłóść

Po zmianie strategii w kolejnym roku Denza zyskała nową popularność w luksusowych vanach do przewozu osób, a jej minivan D9 został uznany za najlepiej sprzedający samochód się w tej kategorii w 2023 r.

Jak podaje Bloomberg, powołując się na doniesień lokalnych mediów, pod koniec tego tygodnia Denza ma zamiar wprowadzić na rynek swój model Z9GT. Cena w przedsprzedaży zaczyna się od 339 800 juanów (47 900 USD).