Skorygowane zwroty w głównej jednostce samochodowej Mercedesa są obecnie spodziewane w przedziale od 7,5 proc. do 8,5 proc. Poprzednie prognoza była na poziomie 11 proc., poinformowała firma w czwartek wieczorem.
Obniżenie ratingu „zostało wywołane dalszym pogorszeniem otoczenia makroekonomicznego, głównie w Chinach”, powiedział Mercedes, powołując się na „słabszą konsumpcję, a także ciągły spadek w sektorze nieruchomości”.
Kryzys w Chinach, to kłopot dla Niemiec
Kłopoty Chin kładą się cieniem na niemiecką gospodarkę, a ostrzeżenie o słabnących zyskach Mercedesa to najnowszy cios dla najważniejszej branży Niemiec, która zmaga się z wyboistą transformacją w kierunku samochodów elektrycznych i malejącymi zyskami z Chin.
Chiny, największy rynek zbytu ma poważne problemy, co dotkliwie odczuwa Mercedes, ponieważ chińscy zamożni nabywcy odkładają na później zakupy najdroższych modeli Mercedesa, takich jak sedany klasy S i Maybach – zauważa Bloomberg.
Wcześniej złe wiadomości płynęły z innych niemieckich firm z branży motoryzacyjnej. Volkswagen, największy producent samochodów na kontynencie, w tym miesiącu wycofał się z trwającego od dziesięcioleci układu o pracy. Z powodu słabego popytu VW rozważa też opcję zamknięcie zakładów produkcyjnych w Niemczech, co w dotychczasowej historii firmy nie zdarzyło się nigdy wcześniej.
BMW w zeszłym tygodniu obniżyło swoje całoroczne prognozy zysków, głównie z powodu kryzysu w Chinach i powolnej sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Chybiona strategia luksusu
Z komunikatu Mercedesa wynika, że zyski przed odsetkami i podatkami mają być znacznie niższe niż w poprzednim roku. To oznacza porażkę strategii Mercedesa polegająca na sprzedaży głównie modeli luksusowych, która miała zwiększyć rentowność.
Jak zauważa Bloomberg dla Mercedesa osłabienie sprzedaży samochodów najwyższej klasy oznacza cios dla strategii luksusowej, która miała pomóc sfinansować przejście na całkowicie elektryczną przyszłość i wesprzeć zyski. Skupienie się na zamożniejszych konsumentach miało chronić sprzedaż przed spadkami, ale strategia ta nie sprawdziła się w praktyce.
Co gorsza największy rynek motoryzacyjny świata chłodno przyjął najnowsze pojazdy elektryczne Mercedesa. Młodsi klienci w Chinach coraz częściej zwracają się ku rodzimym markom, które w ich opinii wyposażone w bardziej zaawansowaną technologię cyfrową i rozrywkową niż niemieckie marki premium, takie jak Mercedes.
Mercedes traci nie tylko w Chinach
Także w Europie Mercedes znajduje się pod duża presją. Sprzedaż aut producenta ze Stuttgartu w całym regionie spadły o 13 proc. w sierpniu i o 3 proc. w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku.