We wrześniu chińskie marki zdobyły 8,5 proc. udziału w dostawach pojazdów elektrycznych w Europie. Przed rokiem udział chińskich producentów w rynku UE był na poziomie 9,6 proc., zgodnie z danymi dostarczonymi przez firmę badawczą Dataforce.
Według danych Jato Dynamics, która również śledzi rynek motoryzacyjny, największy spadek (o 42 proc.) odnotował MG SAIC Motor.
Od lipca sprzedaż spada
Słabsze wynik chińskich producentów na europejskim rynku utrzymują się od lipca, kiedy UE wprowadziła tymczasowe cła na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach. Po miesiącach rozmów, które nie przyniosły rozwiązania sporu handlowego, w tym tygodniu weszły w życie nowe taryfy – przypomina Bloomberg.
UE ostatecznie zdecydowała się nie pobierać tymczasowych ceł, a urzędnicy Wspólnoty udają się do Pekinu w ostatniej próbie znalezienia rozwiązania, poinformował Bloomberg News w środę.
Największym przegranym nowych regulacji był MG. Dawna brytyjska marka, obecnie część chińskiego państwowego SAIC, została obciążona najwyższymi taryfami z dodatkową opłatą w wysokości 35 proc., która dodana jest istniejącego 10 proc. cła importowego.
BYD cła nie straszne
Pomimo napięć handlowych, największy chiński producent pojazdów elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych posuwa się naprzód, zatrudniając lokalnych dyrektorów i planując fabryki w regionie. Rejestracje BYD w Europie wzrosły we wrześniu o 162 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, do 4376 pojazdów, według Jato.
Wszystkie pojazdy elektryczne produkowane w Chinach podlegają nowym taryfom, w tym te produkowane przez zachodnie marki. Dlatego główni europejscy producenci samochodów sprzeciwiali się ich nałożeniu, a Niemcy były jednym z pięciu krajów, które zagłosowały przeciwko cłom na początku tego miesiąca.
Rynek aut elektrycznych odbił we wrześniu
W całej Europie sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów wszystkich producentów wzrosła o 14 proc., według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów. Dzięki temu segment pojazdów elektrycznych stał się stosunkowo jasnym punktem na podupadającym rynku motoryzacyjnym.
Dostawy wzrosły o 24 proc. w Wielkiej Brytanii, ponieważ producenci samochodów znacznie obniżyli ceny pojazdów elektrycznych, aby spełnić wymogi sprzedaży pojazdów o zerowej emisji określone przez rząd. W Niemczech sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 8,7 proc..
Najlepiej sprzedawały się Tesle
Według Jato, Model Y i Model 3 firmy Tesla były najlepiej sprzedającymi się pojazdami elektrycznymi w regionie we wrześniu. Skoda Enyaq zajęła trzecie miejsce. Na czwartej pozycji najlepiej sprzedawanych samochodów znalazł EX30 firmy Volvo Car, który należy do chińskiego koncernu Zhejiang Geely Holding Group. Volvo EX30 produkowane są w Chinach.