Przywódcy związkowi walczą o utrzymanie fabryk, które zarząd zamierza zamknąć. Na stole negocjacyjnym związkowcy położyli 1,5 miliarda euro dodatkowych obniżek kosztów, w tym rezygnację z niektórych premii.
Jednak stanowiska obu stron są nadal rozbieżne. Zarząd VW domaga się znacznie większych cięć kosztów, które, jak twierdzi, są niezbędne do zmniejszenia nadwyżki mocy produkcyjnych.
Odmienne stanowiska zarządu i związków
W środę przedstawiciele pracowników powiedzieli, że kierownictwo VW planuje 17 miliardów euro ogólnych cięć, z czego praca stanowi niewielką część. Firma rozważa środki znacznie bardziej radykalne niż te, na które związki zawodowe są gotowe się zgodzić, w tym zamknięcie lub sprzedaż kilku fabryk w Niemczech.
Związkowcy zaproponowali obniżenie wypłat dywidend, zmniejszenie części kadry zarządzającej, a także premii dla pracowników w przyszłym roku i w 2026 r. oraz wpłacenie planowanych podwyżek płac do funduszu, aby pokryć ewentualne zwolnienia i redukcję zmian.
Dwa zakładu do zamknięcia, trzeci ograniczy produkcję
Producent samochodów powiedział, że bada propozycje związkowców, dodając, że na razie nie może wykluczyć zamknięcia zakładów. Dyrektorzy Volkswagena stwierdzili, że spadek sprzedaży w Europie pozostawił producenta z około dwiema fabrykami samochodów za dużo.
Bloomberg dowiedział się od osób zaznajomionych ze sprawą, że kierownictwo zaproponowało sprzedaż dwóch fabryk samochodów w Osnabrück i Dreźnie, podczas gdy trzeci zakład w Emden, może być wykorzystany do produkcji kontraktowej.
Rozmowy będą kontynuowane w czwartek. Jeżeli nie będzie porozumienia, to w grudniu mają rozpocząć się strajki ostrzegawcze.
Spór pracowniczy jakiego nie było od dziesięcioleci
Jeśli VW nie chce iść na kompromis, musi przygotować się na „spór pracowniczy o lokalizacje, jakiego ten kraj nie widział od dziesięcioleci”, powiedział w środę na konferencji prasowej w Wolfsburgu Thorsten Gröger, główny negocjator strony pracowniczej.
Struktura korporacyjna Volkswagena, która daje pracownikom silny głos w kluczowych decyzjach, utrudnia wdrażanie cięć kosztów. Przedstawiciele pracowników zajmują połowę miejsc w radzie nadzorczej firmy, podczas gdy macierzysty kraj związkowy VW, Dolna Saksonia — gdzie znajdują się Osnabrück i Emden — ma dodatkowe dwa miejsca.