Volkswagen AG wesprze swojego amerykańskiego partnera Rivian Automotive kwotą 800 milionów dolarów, sygnalizując zaangażowanie we współpracę z amerykańskim partnerem pomimo słabnącego popytu na pojazdy elektryczne i groźby ograniczenia polityki wsparcia ze strony nowej administracji Trumpa.

Firmy wskazały również liderów swojego wielomiliardowego przedsięwzięcia joint venture i zaprezentowały prototyp EV. Spółka joint venture, znana jako Rivian i VW Group Technology LLC, będzie kierowana przez współdyrektorów generalnych Wassym Bensaid, dyrektor ds. oprogramowania Rivian, i Carsten Helbing, dyrektor ds. technologii VW, poinformowały firmy. Współdyrektorzy generalni będą kierować dedykowaną grupą około 1000 inżynierów z obu firm.

Nowe pojazdy w 2027 r.

W czerwcu obie firmy zgodziły się wspólnie rozwijać pojazdy zasilane bateriami, a VW spodziewa się zainwestować w Rivian nawet 5 miliardów dolarów.

Volkswagen zamierza wprowadzić na rynek pojazdy w 2027 r. z technologią dopracowaną przez spółkę joint venture. Firmy zamierzają również opracować zupełnie nowy pojazd zdefiniowany programowo z bardziej zaawansowanymi technologiami, które ostatecznie zamierzają licencjonować innym producentom samochodów.

Pasmo problemów VW

Przedsięwzięcie z Rivian może okazać się krytyczne dla Volkswagena, ponieważ od dawna producent zmaga się z problemami. W następstwie skandalu z dieslem w 2015 r., największy europejski producent samochodów przedstawił prawdopodobnie najbardziej ambitną inicjatywę w zakresie pojazdów elektrycznych w branży. Jednak wadliwe oprogramowanie opóźniło kluczowe modele elektryczne, przyczyniając się do odsunięcia od władzy w 2022 r. ówczesnego dyrektora generalnego Herberta Diessa.

W obliczu słabnącego popytu na pojazdy elektryczne w Europie i zaostrzającej się konkurencji w Chinach, gdzie nabywcy skłaniają się ku lokalnym modelom, VW rozważa obecnie duże obniżki kosztów w Niemczech, w tym zamknięci kilku zakładów.

Obustronne korzyści

Prototyp pokazany grupie reporterów w Palo Alto integruje architekturę pojazdu opartą na oprogramowaniu Rivian z nieoznakowanym pojazdem testowym VW, który według Bensaida został wyposażony przez inżynierów JV w okresie 12 tygodni.

Helbing, który będzie również pełnił funkcję dyrektora operacyjnego przedsięwzięcia, powiedział, że technologia będzie łatwa do wykorzystania w dostępnych w sprzedaży modelach Volkswagena. Dodał, że przyspieszone podejmowanie decyzji i harmonogram rozwoju to dodatkowa korzyść ze współpracy z mniejszym i bardziej zwinnym partnerem, takim jak Rivian.

Natomiast Bensaid powiedział, że Rivian postrzega przedsięwzięcie jako sposób na zwiększenie oszczędności kosztów poprzez wykorzystanie ekonomii skali, z której korzysta jego większy partner, a tym samym poprawę własnych marż na pojazdach.