„Jeśli zajdzie taka potrzeba, będzie to najtrudniejsza bitwa zbiorowych negocjacji, jaką kiedykolwiek widział Volkswagen” — Bloomberg cytuję wypowiedź Thorstena Groegera, głównego negocjatora związku zawodowego IG Metall w rozmowach VW. Groegera dodał, że strajki ostrzegawcze rozpoczną się we wszystkich zakładach.
Układ zborowy do kosza?
„Volkswagen podpalił nasze układy zbiorowe” — powiedział Groeger, dodając, że działania kierownictwa pogarszają sytuację.
Volkswagen w piątek odrzucił najnowsze propozycje związkowców dotyczące uniknięcia zamykania fabryk jako niewystarczające.
Firma dąży do konstruktywnego dialogu w celu osiągnięcia wspólnie popieranego rozwiązania, powiedział w niedzielę rzecznik Volkswagena, dodając, że VW podjął konkretne środki w odpowiedzi na planowane strajki.
Brak porozumienia
Kierownictwo VW i liderzy związkowi mają inne wizje, jak na temat tego, jak poradzić sobie ze spadkiem popytu na pojazdy elektryczne, wyższymi kosztami operacyjnymi i rosnącą konkurencją ze strony chińskich producentów.
Zarząd Volkswagena twierdzi, że firma musi zamknąć trzy niemieckie fabryki i zwolnić tysiące pracowników. Na tego typu działanie nie ma zgody związków zawodowych. Przedstawiciele załogi naciskali na utrzymanie zakładów w ruchu.
Silna pozycja związków zawodowych VW
Struktura korporacyjna VW daje pracownikom silny głos w kluczowych decyzjach, co bardzo utrudnia kierownictwu jednostronne przeforsowanie bolesnych cięć kosztów. Przedstawiciele pracowników zajmują połowę miejsc w radzie nadzorczej spółki. Natomiast w Dolnej Saksonii, gdzie mieści się główna siedziba VW, związkowcy dysponują dodatkowymi dwoma miejscami w radzie.