Umowa z krajami Ameryki Łacińskiej

Komisja Europejska, ramię wykonawcze UE, prowadzi rozmowy z producentami samochodów i rządami w celu utworzenia konsorcjum, które mogłoby dostarczać e-autobusy do Ameryki Łacińskiej. W zamian UE oczekuje ułatwień dla unijnych firm w dostępie do złóż litu w tych bogatych w zasoby krajach – dowiedział się Bloomberg.

Inicjatywa jest częścią szerszego dążenia zachodnich gospodarek do uniezależnienia swoich podstawowych gałęzi przemysłu i przeciwstawienia się Chinom, które mają mocną pozycję w łańcuchu dostaw w branży zielonych technologii.

Reklama

Pakt jest częścią planu UE o wartości 300 mld euro zwanego Global Gateway.

UE „intensywnie pracuje ze swoimi partnerami z Ameryki Łacińskiej i Karaibów nad programem inwestycyjnym”, powiedział Bloombergowi rzecznik Komisji w e-mailu, nie ujawniając żadnych szczegółów. „Partnerstwa umożliwiają obu stronom rozwój handlu i inwestycji w bezpieczne, zrównoważone i odporne łańcuchy dostaw surowców”.

Wspólny blok, składający się z 27 krajów, planuje zainwestować około 10 mld euro w projekty w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, z dodatkowymi wkładami pochodzącymi z państw członkowskich na zasadzie dwustronnej oraz sektora prywatnego.

Ambitne zielone cele UE są uzależnione od pozyskiwania dużych ilości minerałów, w tym litu, na który popyt ma wzrosnąć 12-krotnie do 2030 r. i 20-krotnie do 2050 r.

Wciąż nie znamy szczegółów

Informatorzy Bloomberga powiedzieli, że Komisja Europejska wciąż omawia szczegóły planu powstania konsorcjum z państwami członkowskimi i przemysłem. Konsultacje obejmują między innymi to, w jaki sposób przedsiębiorstwa europejskie mogą skorzystać z przynależności do konsorcjum.

Chociaż sfinalizowanie całego układu może zająć lata, popyt w regionie Ameryki Łacińskiej na e-autobusy - szacowany na około 10 000 pojazdów w ciągu najbliższych kilku lat - jest wystarczająco duży, aby wzbudzić zainteresowanie wśród europejskich producentów samochodów.

Spotkanie w Brukseli

Oczekuje się, że przywódcy z krajów UE, Ameryki Łacińskiej i Karaibów będą omawiać projekty inwestycyjne Global Gateway w Brukseli na początku przyszłego tygodnia.

„Nie chodzi o kupowanie litu, ale o dzielenie się zasobami surowca, którego brakuje i który ma strategiczne znaczenie dla zrównoważonej mobilności” – powiedziała w wywiadzie Xiana Mendez, wiceminister handlu Hiszpanii.

Dodała, że UE zamierza uruchomić produkcję w tych bogatych w surowce krajach, a nie tylko wydobywać z nich minerały.

Największe rezerwy litu

Komisja podpisała w zeszłym miesiącu pakt z Argentyną na rzecz rozwoju innowacyjnych, zrównoważonych i odpowiedzialnych projektów łańcucha dostaw surowców. Oczekuje się, że podobne porozumienie z Chile zostanie podpisane w przyszłym tygodniu – dowiedział się Bloomberg. Chile i Argentyna należą do krajów o największych rezerwach litu na świecie.

Wyścig po surowce trwa

Nie tylko Europa poszukuje źródeł surowców dla kluczowych sektorów, takich jak pojazdy elektryczne i czysta energia.

W tym tygodniu w Stanach Zjednoczonych wprowadzono ustawę mającą na celu stworzenie narodowej strategii zabezpieczania łańcuchów dostaw minerałów krytycznych z Demokratycznej Republiki Konga. Inny program rządowy USA przyznał firmie Ford Motor pożyczkę w wysokości 9,2 mld dol. na budowę fabryk akumulatorów, aby pomóc lokalnym firmom dogonić Chiny w zakresie zielonych technologii.