– Pozycja Blika jest taka, że nasze transakcje odzwierciedlają cały e-commerce - podkreślała na spotkaniu z dziennikarzami Monika Król, wiceprezes spółki PSP.

Numerem jeden są zakupy dokonywane na dużych platformach, jak na przykład Allegro

Numerem jeden na naszym rynku są zakupy dokonywane na dużych platformach, jak na przykład Allegro. Tu BLIK zanotował w zeszłym roku wzrost liczby transakcji o 40 proc. i ich wartości o 46 proc. Przeciętna wartość takiej płatności wyniosła w ubiegłym roku 112 zł.

Reklama

Pod względem liczby dokonanych płatności na drugim miejscu są zakłady bukmacherskie, ze wzrostem o 42 proc. W zestawieniu czołowych segmentów rynku pod względem wartości transakcji się nie liczą z uwagi na stosunkowo niską wartość. Z danych operatora należącego do czołowych polskich banków wynika, że w ubiegłym roku było to ponad 60 zł.

Drugie miejsce pod względem wartości transakcji i trzecie w ich liczbie zajmuje opłacanie rachunków (przeciętna wartość transakcji to 142 zł). Wartościowo na trzecim miejscu są zakupy w sklepach z odzieżą. Ogólna kwota dokonanych z nich w ubiegłym roku zakupów obsłużonych przez Blik zwiększyła się o 44 proc. Średnia wartość pojedynczej płatności to 212 zł.

W 2022 roku za pośrednictwem systemu Blik wykonano ponad 1,2 mld operacji o wartości 163,9 mld zł. System najchętniej wykorzystywany jest w e-commerce – w ubiegłym roku zapłacono nim w tym kanale 714,2 mln razy.

– Blik nie stoi wyłącznie e-commercem. W 2021 r. niecałe 70 proc. transakcji wykonano w e-commerce. W 2022 roku było to niecałe 58 proc. – podkreślał Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP. Z 15 do prawie 20 proc. urósł udział transakcji peer-to-peer, czyli między detalicznymi użytkownikami systemu. Liczba zarejestrowanych użytkowników to prawie 26 mln. Aktywnych było w ub.r. prawie 13 mln, o 30 proc. więcej niż rok wcześniej.