Strata operacyjna wyniosła 14,44 mln zł wobec 22,57 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 212 mln zł w II kw. r. obr. 2023/2024 wobec 333,13 mln zł rok wcześniej.

W I poł. r.obr. 2023/2024 (kwiecień-wrzesień 2023) spółka miała 70,13 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 76,96 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 475,67 mln zł w porównaniu z 688,7 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 15,51 mln zł wobec 49,25 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

Strata z działalności operacyjnej w I półr. r.obr. wyniosła 11,89 mln zł, w stosunku do 21,51 mln zł zysku w analogicznym okresie roku 2022.

Reklama

"Na obniżenie rentowności wpłynęły główne następujące czynniki:

• utrzymujące się spowolnienie na rynku meblowym, które negatywnie wpłynęło na dynamikę sprzedaży mebli na wszystkich rynkach obsługiwanych przez Grupę. W ujęciu ilościowym sprzedaż mebli w okresie kwiecień- wrzesień 2023 roku była o 10% niższa, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego,

• bardzo istotny spadek popytu na płytę meblową przełożył się na spadek sprzedaży płyty przez spółkę Tanne do zewnętrznych klientów w ujęciu ilościowym w okresie kwiecień - wrzesień 2023 o 53% roku vs analogiczny okres roku ubiegłego przy jednoczesnym spadku cen o 36%. Skutkowało to zmniejszeniem uzyskanej marży na sprzedaży płyty poza Grupę o 49,9 mln zł,

• wysokie koszty surowców i materiałów do produkcji (przede wszystkim drewna i materiałów drewnopochodnych), których przeniesienie na odbiorcę następuje z dużym opóźnieniem,

• umocnienie kursu PLN wobec EUR" - czytamy w sprawozdaniu zarządu.

W strukturze sprzedaży ogółem Grupy 8,6% stanowiła sprzedaż nadwyżek płyty produkowanej przez spółkę zależną Tanne z 1,6% udziału eksportu (7 533 tys. zł) i 7,1% udziału sprzedaży krajowej (33 584 tys. zł).

"Wartość sprzedaży płyty do zewnętrznych klientów w całym okresie sprawozdawczym wyniosła 41 118 tys. zł w porównaniu z 132 696 tys. zł w okresie kwiecień-wrzesień 2022 (spadek o 69%). Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży Grupy stanowiły 91,4% sprzedaży ogółem (434 549 tys. zł), z czego eksport stanowił 373 380 tys. zł (78,4%) wobec 61 169 tys. zł sprzedaży krajowej (12,9%)" - czytamy dalej.

W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. r.obr. 2023/2024 wyniosła 39,09 mln zł wobec 27,89 mln zł straty rok wcześniej.

Fabryki Mebli Forte to producent mebli, notowany na GPW od 1996 r. W 2022 r. spółka miała 1,27 mld zł skonsolidowanych przychodów.

(ISBnews)