Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Rośnie góra zużytych baterii z elektrycznych aut. Co z nimi zrobić?

3 lipca 2018, 06:02
Ten tekst przeczytasz w mniej niż minutę
Znalezienie sposobu na ponowne wykorzystanie ogniw elektrycznych staje się coraz pilniejsze, ponieważ szybko rosnący rynek aut z napędem elektrycznym sprawi, że będzie ich coraz więcej. Według szacunków opartych na danych NEF Bloomberg globalny zapas wycofanych akumulatorów EV ma przekroczyć równowartość około 3,4 miliona ogniw do 2025 r. Dla porównania w tym roku było to 55 tys. Chiny, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych stanowi około połowy światowego rynku, w sierpniu wdrażają przepisy nakładające na producentów aut EV odpowiedzialność za składowanie zużytych akumulatorów. Unia Europejska takie przepisy już ma, a branża spodziewa się, że wkrótce także Stany Zjednoczone pójdą w ślady Starego Kontynentu. General Motors, BMW, Toyota Motor, BYD oraz grupa dostawców energii odnawialnej starają się stworzyć rynek wtórny dla przechodzonych ogniw samochodowych. Działanie te mają na celu wygenerowanie dodatkowych zysków z urządzeń, które miały być niechcianym odpadem. I tak drugie życie generuje drugie źródło przychodów dla tego samego produktu, co może pomóc w obniżeniu cen pojazdów elektrycznych.
Znalezienie sposobu na ponowne wykorzystanie ogniw elektrycznych staje się coraz pilniejsze, ponieważ szybko rosnący rynek aut z napędem elektrycznym sprawi, że będzie ich coraz więcej. Według szacunków opartych na danych NEF Bloomberg globalny zapas wycofanych akumulatorów EV ma przekroczyć równowartość około 3,4 miliona ogniw do 2025 r. Dla porównania w tym roku było to 55 tys. Chiny, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych stanowi około połowy światowego rynku, w sierpniu wdrażają przepisy nakładające na producentów aut EV odpowiedzialność za składowanie zużytych akumulatorów. Unia Europejska takie przepisy już ma, a branża spodziewa się, że wkrótce także Stany Zjednoczone pójdą w ślady Starego Kontynentu. General Motors, BMW, Toyota Motor, BYD oraz grupa dostawców energii odnawialnej starają się stworzyć rynek wtórny dla przechodzonych ogniw samochodowych. Działanie te mają na celu wygenerowanie dodatkowych zysków z urządzeń, które miały być niechcianym odpadem. I tak drugie życie generuje drugie źródło przychodów dla tego samego produktu, co może pomóc w obniżeniu cen pojazdów elektrycznych. / Forsal.pl
Reklama
Reklama

Powiązane

Reklama

Komentarze(16)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Druh
    2018-07-03 16:27:22
    Samochody elektryczne są dla firm samochodowych niezbędnym elementem sprzedaży tak aby mogli oni zmieścić się w narzuconych średnich limitach emisji CO2 dla nowo rejestrowanych pojazdów. Inaczej grożą im wysokie kary. Dla przeciętnego użytkownika samochód elektryczny to co najwyżej gadżet, kaprys bogatego a nie realna alternatywa dla samochodu na paliwo kopalne. Nie ma też nic wspólnego z ekologią. W Polsce emisja CO2 i NOx dla samochodów elektrycznych czy spalinowych jest podobna! - energia produkowana z węgla jest "brudna", co potwierdzają wskaźniki emisyjności badane rokrocznie przez KOBIZE. Problemem jest też masowa produkcja ogniw akumulatorowych. Na pewno nie jest to produkt ekologiczny. Wręcz przeciwnie - jest bardzo niebezpieczny. Szczegóły można znaleźć w necie. Niestety realny ekologiczny napęd wodorowy jest dziś pomijany. Ale przyszłość i tak należny do wodoru.
    8
    pokażodpowiedzi (2)
  • recycled
    2018-07-03 08:18:58
    Świetne mydlenie oczu, tak naprawdę opisane wyżej zastosowania nie rozwiązują problemu recyclingu tylko przesuwają go w czasie. I chyba co ważniejsze zdejmują obowiązek odzysku z pierwotnego producenta. Myślę, że zamysłem koncernów jest znalezienie wygodnego i legalnego sposobu aby wszystkie ich baterie po 10-15 latach znalazły się na jakimś wysypisku w Polsce czy innym kraju afrykańskim.
    5
  • rvb
    2018-07-03 08:16:53
    Po okresie wykorzystania jako bank energii będą hałdowane w wielu miejscach w Polsce i utylizowane kanistrem benzyny.
    8
  • wjw
    2018-07-03 11:39:59
    Samochody elektryczne to jakaś utopijna mrzonka i niewiele mają wspólnego z ekologią. Jak na razie dopóki jest ropa to koncerny wydobywające ten surowiec nie dopuszczą do zmiany. Dużo lepszym rozwiązaniem jest napęd na wodór ale o tym słabo słychać.
    11
    pokażodpowiedzi (1)
  • Heheszek
    2018-07-03 09:08:36
    Technologia recyklingu jak najbardziej istnieje, tylko odzyskiwanie litu z baterii jest kilka razy droższe niż kupienie takiego z kopalni, dlatego odsetek baterii poddawanych recyklingowi zależy na dzisiaj przede wszystkim od norm prawnych na danym terenie. W Szwajcarii odzyskuje się ponad 70%, w Ameryce praktycznie w ogóle :) UE od dekady zaostrza prawo i podwyższa normy, dlatego powstają programy jak powyżej, im więcej uda się wycisnąć z baterii, tym koszty spadają.
    4
  • Poszło z dymem
    2018-07-03 15:00:25
    Do Polski przysyłajcie! Nie z takimi smieciami już sobie poradziliśmy
    16
  • kazio
    2018-07-03 07:15:49
    OK, a po okresie wykorzystania jako bank energii co? Czy istnieją już technologie (przemysłowe) umożliwiające pełny recycling?
    2
  • WESLEY UNDERHILL
    2018-07-04 14:11:14
    Najlepszym paliwem dla transportu jest wodór. Produktem jego spalania w silniku jest para wodna. Trudno o lepszą ekologię. Samochody elektryczne i hybrydy to ślepy zaułek motoryzacji.
    2
    pokażodpowiedzi (1)
  • Informator
    2018-07-04 03:37:38
    Przywiezc do Polski i po jakims czasie podpalic. Ot, co zrobic
    4
  • kkk11
    2018-07-07 18:35:25
    to właśnie jest ekologia w wydaniu UE akumulatory wiatraki a właściwie ich śmigła żarówki ergo oszczędne itp zamiast poprawy ekologi tylko je pogarszają zamieniając szkodliwe na dużo bardziej szkodliwe
    0
  • qwert
    2018-07-03 17:37:25
    Samochody elektryczne w Polsce sa bardzo nieliczne i uplynie minimum kilkanascie lat zanim zaczna sie problemy z ich recyklingiem, nie przejmujmy sie tak bardzo.
    13
  • real
    2018-07-18 19:20:55
    Dziwne pytanie , to co z innymi odpadami, śmieciarze odbiorą za odpłatnością , spalą i po sprawie...ot polska rzeczywistość
    0
Reklama

Zobacz więcej