5 częstych błędów przy zatrudnianiu nowych pracowników
Nikogo nie trzeba przekonywać, że dobór odpowiedniego zespołu jest kluczowy dla powodzenia danej firmy. Lee Colan, specjalista w obszarze zarządzania, radzi, jak uniknąć 5 podstawowych błędów przy zatrudnianiu nowych pracowników.
.
1 2. Pracodawcy podczas zatrudniania pracowników często nie wiedzą, czego i kogo tak naprawdę szukają. Ogólna wiedza i mglista wizja danego stanowiska to zdecydowanie za mało, aby w efektywny sposób przeprowadzić proces rekrutacji. W związku z tym, że decyzje rekrutacyjne często są podejmowane na bazie odczuwanych emocji, niezbędne jest wyszczególnienie konkretnych cech i umiejętności, którym pracodawca nada duże znaczenie przy wyborze odpowiedniej osoby. Rzecz jasna o wiele szybsze, łatwiejsze i tańsze w krótkiej perspektywie jest podejmowanie decyzji o zatrudnieniu w oparciu o emocje i przeczucia, ale w dłuższej perspektywie oznacza większe koszty dla innych pracowników oraz dla pracodawcy.
ShutterStock
2 3. Osoby przeprowadzające rekrutację zazwyczaj szukają kandydatów, którzy w formalny sposób spełniają określone kryteria. Niebezpieczeństwo takiego podejścia prowadzi niekiedy do sytuacji, w której pomimo pewnych braków u danego kandydata, pracodawcy skłonni są przeceniać znaczenie innych pozytywnych cech. Innymi słowy – szukają kogoś, kto wpasuje się w dane przez siebie ogłoszenie. Lepszym podejściem jest skupianie się na tych cechach kandydata, które mogłyby stanowić przeszkodę na danym stanowisku – podejście takie wprowadzi krytyczne nastawienie wobec niewłaściwych kandydatów
ShutterStock
3 4. Rekruterzy nie tak rzadko popełniają błąd, polegający na tym, że podczas rozmowy o pracę to oni mówią więcej niż kandydat. Jeśli pracodawca mówi więcej niż przez 20 proc. czasu rozmowy, to nie skupia się w wystarczający sposób na ocenie kandydata i nie może we właściwy sposób wybrać odpowiedniego kandydata.
ShutterStock
4 5. Jeśli już rekruter pozwoli mówić kandydatowi przez ponad 80 proc. czasu rozmowy, nie powinien zapominać, że nie może się zadowalać ogólnymi odpowiedziami ze strony kandydata. Aktywne zadawanie konkretnych pytań w trakcie rozmowy jest kluczowe dla pomyślnej i efektywnej oceny kandydata.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję