Odetkać latem autostrady? Na świecie nikt nie dał rady
Letnie korki na autostradach A1 i A4 doprowadzają kierowców do wściekłości i zapewne przyczynią się do wdrożenia w Polsce systemu bezbramkowego. Ale zatory na drogach szybkiego ruchu nie są wyłącznie polską specjalnością.
Oto inne przykłady zatłoczonych autostrad na świecie i tego, jak próbowali sobie z nimi radzić ich zarządcy.
1
Na tutejszych autostradach korki w weekendy szczycie sezonu mogą mieć po 15-20 km. W lipcowe i sierpniowe weekendy możemy być pewni, że utkniemy przed Zagrzebiem i przed tunelami na odcinku Karlovac - Zadar.
W udrożnieniu ruchu mało pomaga fakt, że w okresach letniej kumulacji bramki są otwierane (jak w sierpniowe weekendy na polskiej A1).
W Chorwacji kierowcy mają różne sposoby na zatory. Sposobem jest np. ustawianie się na pasach prowadzących do bramek, na których można płacić kartą (z reguły są tu mniejsze kolejki). Niektórzy tak planują drogę, żeby dojeżdżać do Zagrzebia w środku nocy. Inny sposób to omijanie tego miasta przez Ptuj na Słowenii i odbicie na starą "jedynkę" w stronę Zadaru.
Na zdjęciu wypadek z 2012 r., kiedy rozpędzony samochód wbił się w budkę na punkcie poboru opłat na chorwackiej A1. W wypadku ciężko ranny został kierowca
Fot. 2 24sata.hr
Inne
2
Na Wyspach w parking potrafi się zamienić np. autostrada M1 z Londynu do Leeds. Jeśli przepustowość trasy jest niewystarczająca, zazwyczaj zarządca Higways Agency buduje kolejny pas. Ale nie zawsze. Na przeciążonych ruchem brytyjskich autostradach w okresach ruchu szczytowego praktykuje się wyznaczanie trzeciego (albo czwartego) pasa kosztem tego awaryjnego. O zmianie w organizacji ruchu informują elektroniczne tablice nad jezdniami (wyświetla się wówczas komunikat „hard shoulder”).
Na schemacie widać pas awaryjny wykorzystywany w szczycie do ruchu (3). Pas ma wybrzuszenia (4), które służą do postoju w sytuacjach awaryjnych
Fot. 3 Highways Agency
Inne
3
Automobilklub ADAC wyliczył, że ruch urlopowy kumuluje się w ciągu 12 letnich weekendów. Dotyczy to w szczególności autostrad: A1 między Kolonią, Hamburgiem i Lubeką, A7 między Hamburgiem a Flensburgiem, A3 z Frankfurtu do Würzburga i A8 na odcinkach Karlsruhe-Stuttgart i Monachium-Salzburg.
Na dojeździe do miast korki są murowane, mimo że niektóre odcinki poszerzono do czterech pasów. Rekordowym pod względem natężenia ruchu odcinkiem jest fragment A3 między Düsseldorfem a Kolonią, którym przejeżdża dziennie do 160 tys. pojazdów.
Zatory są, mimo że w Niemczech nie ma bramek na autostradach, bo te są bezpłatne. Rząd Niemiec zapowiedział, że od 2016 r. chce to zmienić. Na razie opłaty będą dla cudzoziemców, ale to może być wstęp do obciążenia nimi wszystkich kierowców. Nawet wtedy raczej nie będzie bramek, bo Niemcy zapowiadają oparcie systemu na winietach. Na zdjęciu samolot Thunderbold II A10 ląduje na autostradzie w ramach ćwiczeń NATO, 1984 Foto: S. Glenda Pellum via Wikipedia Commons
Wikimedia Commons
4
Tutaj korki na autostradach w szczycie letnich wyjazdów to „oczywista oczywistość”. W lipcowe i sierpniowe weekendy wprowadzany jest czarny, najwyższy stopień natężenia ruchu.
Najtrudniejsza sytuacja panuje zwykle na A1, czyli Autostradzie Słońca między Neapolem i Mediolanem. W 2012 r. w szczycie wakacyjnych wyjazdów w rejonie Parmy utworzył się 23-kilometrowy korek, do którego oprócz wakacyjnej kumulacji przyczyniło się zderzenie ciężarówek i zachowania kierowców, którzy przystawali, żeby robić zdjęcia telefonem.
Zimą zablokowane są również drogi w okolicach Turynu i prowadzące do granicy szwajcarskiej. Ale na włoskich autostradach – w przeciwieństwie do polskich A1 i A4 - pracownicy wydają bilety tylko, jeśli jest akurat awaria systemu.
Na zdjęciu punkt poboru opłat Como Grandate na autostradzie A9. Płacić można manualnie albo np. przy pomocy kart Telepass.
A9, bramki na autostradzie Como Grandate, Italy 8973, Raimond Spekking
Wikimedia Commons
5
Do korków w drodze do Szwajcarii i Włoch w szczycie lata tutejsi kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić. Bo na przełomie lipca i sierpnia wielu podróżnych wraca z urlopów, inni dopiero wyjeżdżają, a w Austrii krzyżują się tranzytowe połączenia europejskie.
Rekordowy korek przed wjazdem do tunelu Oswaldiberg na autostradzie A10 z Salzburga do Villach liczył 60 km (na wjazd do trzeba było czekać kilka godzin). W sezonie zablokowana jest też autostrada A1 z Wiednia przez Linz i Salzburg do granicy z Niemcami.
Ponad 5-kilometrowe korki tworzą się na trasie łączącej Innsburck z przełęczą Brenner i dalej z Modeną we Włoszech. W Austrii nie ma zwyczaju wysyłać na drogi tzw. lotnych kontrolerów, którzy zarządzają ruchem.
Sposób na rozładowanie korków to tzw. bramki rewersyjne, czyli do zjazdu albo wyjazdu - w zależności od natężenia ruchu. W Polsce takie wybuduje koncesjonariusz GTC w 2015 r. na A1 z Torunia do Gdańska
Obwodnica autostradowa w Wiedniu, Suedosttangente Photo: ninanuri for wikipedia, 2005
Wikimedia Commons
6
Ontario Highway, autostrada 401 w Toronto. Kierowcy nazywają ją piekielna trasą. Natężenie ruchu jest tak duże, że korki mogą się pojawić o każdej porze.
Poszerzanie tej drogi okazało się drogą donikąd. Trasa 401 liczy sobie od 6 do 9 pasów w każdą stronę (z podziałem na równolegle biegnące pasy i zbiorcze).
W sieci kierowcy wymieniają się radami, jak tędy przejechać. Bo teoretycznie w ciągu dnia istnieje „okienko” między godz. 11 i 13, ale i tak nigdy nie wiadomo, czy nie dojdzie do stłuczki albo wypadku. A jeśli na jezdni ląduje helikopter ratunkowy, korek może mieć ponad 20 km długości
Foto Justin Cozart. flickr.com. CCAS 2.0
Flickr.com
7
Ameryka to królestwo autostrad. Od 1956 r., kiedy prezydent Dwight Eisenhower podpisał Federal Aid Highway Act, budowa pajęczyny dróg pokrywających wszystkie stany w kontynentalnej części kraju, pochłonęła astronomiczną kwotę 425 mld dolarów.
Ten wydatek przyspieszył rozwój gospodarczy stanów, które dotychczas znajdowały się na peryferiach. Ale nie ma róży bez kolców: doszło do tzw. suburbanizacji (wyludnienia centrów metropolii i boomu na przedmieściach). Inny problem to gigantyczne koszty utrzymania systemu i problem z zarządzaniem korkami.
Na zdjęciu trasa międzystanowa I75 w Atlancie w Georgii
Fot. 8 Atlanta 75.85. Source Atlantacitizen, CCASA 3.0
Wikimedia Commons
8 Jeśli zainteresowała Cię galeria o korkach na autostradach, zobacz również galerię o Rust Belt, czyli jak zardzewiała fabryka największej gospodarki świata.
Domena Publiczna
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję