Chwilówkowy boom trwa. Oto najnowszy raport o sektorze firm pożyczkowych w Polsce
- Przez długi czas sektor pożyczkowy stawiany był pod pręgierzem „lichwy”, co powodowało, że dobre wyniki sprzedaży interpretowano jako potwierdzenie tezy o coraz większym wpędzaniu w pętlę zadłużenia – napisał w raporcie dr Mirosław A. Bieszki, doradca ekonomiczny KPF. Czy tak jest nadal? Zobacz jak zmieniał się w ostatnich latach rynek firm pożyczkowych w Polsce.
- Przez długi czas sektor pożyczkowy stawiany był pod pręgierzem „lichwy”, co powodowało, że dobre wyniki sprzedaży interpretowano jako potwierdzenie tezy o coraz większym wpędzaniu w pętlę zadłużenia – pisze w raporcie dr Mirosław A. Bieszki, doradca ekonomiczny KPF. Czy tak jest nadal? Zobacz jak zmieniał się w ostatnich latach rynek firm pożyczkowych w Polsce.
1 Rok 2014 był dla sektora instytucji pożyczkowych kolejnym, piątym już okresem rocznym wzrostu wartości udzielonych pożyczek. W badanym okresie, jedynie pomiędzy rokiem 2008 i 2009 zanotowano spadek salda wartości sprzedanych pożyczek, odwzorowując w ten sposób niepewność rynku co do rozwoju sytuacji po wybuchu kryzysu finansowego na międzynarodowych rynkach.
Media
2 Rok 2014 jest kolejnym, szóstym już rokiem nieprzerwanego wzrostu wartości sprzedanych przez uczestników badania pożyczek. Ze względu na ich zróżnicowaną strukturę z punktu widzenia ich wielkości i wykorzystywanych wszystkich aktualnie dostępnych kanałów dystrybucji, wyniki badania można uznać za co najmniej przybliżone do tych, jakie uzyskano by na w pełni reprezentatywnej dla całego rynku pożyczkowego grupie. Inaczej niż w grupie powiększonej o Provident, w przypadku uczestników badania zanotowano wzrost wartości udzielonych Pożyczek również porównując rok 2009 i 2008.
Media
3
Analizując dane o wartości portfela pożyczek uczestników badania, należy podkreślić to, iż w żadnym z okresów półrocznych, poczynając od I półrocza 2008 roku, nie zanotowano spadku jego salda. Stało się tak pomimo faktu, że na rynku bankowego kredytu konsumenckiego zanotowano nie tyko spadek dynamiki wzrostu, ale wprost spadek wartości portfela pożyczek konsumenckich. Źródłem stałego wzrostu wartości portfela pożyczek niebankowych było między innymi rosnące zaufanie do tego sektora oraz dostosowanie zakresu i jakości oferty do potrzeb dwóch, nowych dla tego sektora w 2009 roku, grup klientów.
Pierwsza to ci, którzy zostali wykluczeni przez banki z dostępu do produktów bankowych w wyniku rosnącego ryzyka ogólnogospodarczego po wybuchu kryzysu na rynkach międzynarodowych i spowolnienia gospodarczego w Polsce, a także w jego efekcie rosnącego ryzyka kredytowego i próbującymi nadążyć za tym zjawiskiem rekomendacjami miękkich regulacji, przygotowywanych w KNF.
Druga grupa klientów to ta, dla której nie było wcześniej oferty bankowej ze względu na wysokie i w pewien sposób specyficzne (umowa na czas nieokreślony) wymagania co do form zatrudnienia kredytobiorcy, akceptowanego z punktu widzenia polityki szacowania ryzyka kredytowego.
Media
4 Na koniec roku 2014 liczba klientów korzystających z usług firm pożyczkowych przekroczyła 1,4 mln, a to oznacza, że w okresie ostatnich 5 lat ta liczba zwiększyła się o ponad 400 tysięcy, czyli wzrosła prawie o 50%. Warto również zauważyć, iż liczba ta rośnie nieprzerwanie od I połowy 2009 roku.
Media
5 Rok 2014 rok to okres, w którym bezwzględny przyrost klientów, obsługiwanych przez uczestników badania przekroczył 87 tysięcy. Co prawda w poprzednich dwóch latach notowano przyrost o około 10 tysięcy większy, jednak należy uznać taki poziom zmian w tym obszarze za warty podkreślenia. W latach poprzedzających rok 2012 przyrosty roczne liczby klientów nie przekraczały bowiem 70 tysięcy. Pomimo zwolnienia dynamiki w tym obszarze w roku 2014, nie ma podstaw do postawienia tezy o napotkaniu bariery w utrzymaniu dodatniej dynamiki przyrostu klientów.
Media
6 W całym analizowanym okresie, czyli od roku 2008, zarówno w okresach rocznych, jak i półrocznych, notowano wzrost wartości udzielonych pożyczek przez firmy uczestniczące w badaniu. W 2008 roku było to niespełna 150 tys., podczas gdy w minionym roku liczba ta zbliżyła się do poziomu 660 tys. sztuk. Warto zauważyć, że rok 2014 był okresem wyraźnego wzrostu liczby udzielonych pożyczek, o ponad 120 tys. szt. i był to wzrost znacznie wyższy niż obserwowany rok wcześniej, czyli 75 tys., choć szczytowy poziom bezwzględnego przyrostu zanotowano w roku 2012, na poziomie 127 tys.
Media
7 Wnioski z analizy danych, odnoszących się do przeciętnej wartości pożyczki, można odczytywać między innymi jako racjonalne dostosowywanie polityki pożyczkowej do zmieniającego się ryzyka ogólnogospodarczego w okresie ostatnich 7 lat, poczynając od roku 2008, w którym ogłoszono wybuch kryzysu finansowego na rynkach międzynarodowych. Już w roku 2009 nastąpiło obniżenie średniej kwoty pożyczki, by w roku 2010 kontynuować ten trend. Lata kolejne to okres wzrostu przeciętnej kwoty pożyczki. Interesujące zapewne będzie porównanie danych za rok 2014 z tymi z kolejnej edycji, choć można uznać, iż niewielki wzrost przeciętnej wartości pożyczki pomiędzy rokiem 2014 i 2013 może zapowiadać stabilizację w tym obszarze.
Media
8
W całym okresie analizy, suma zysku osiągniętego z działalności pożyczkowej 12 instytucji pożyczkowych wyniosła około 150 mln PLN.
To daje średnioroczny zysk w całym, 7-letnim okresie, w kwocie około
21 mln PLN, przy łącznej sprzedaży w tych latach ponad 4 mld PLN pożyczek i przy średniorocznej sprzedaży pożyczek, realizowanej przez firmy objęte badaniem w kwocie ok. 580 mln PLN.
Media
9 Należy zauważyć także, że w minionym roku, jak dotąd najlepszym w 7-letnim okresie analizy, zysk w wysokości 97,6 mln PLN został osiągnięty przy sprzedaży pożyczek o wartości 1,18 mld PLN i przychodach na poziomie 733 mln PLN.
Media
10 "Przeczy to zdecydowanie bardzo obiegowym i nieuzasadnionym merytorycznie twierdzeniom o nadmiernych, nieuzasadnionych ekonomicznie zyskach, osiąganych w działalności tego sektora. To nadal sektor wymagający przede wszystkim inwestowania i cierpliwości w oczekiwaniu na satysfakcjonującą stopę zwrotu - inwestowania w szczególności w nowe technologie, pozwalające na osiąganie przewagi kosztowej i operacyjnej nad konkurentami. A rygorystyczna kontrola kosztów operacyjnych przy osiąganiu efektywności obsługi na poziomie bliskim telecomom ma dla nich znaczenie “być albo nie być” w obliczu uchwalonych regulacji.” - wskazuje Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF.
Media
11 Tu znajdziesz pełną wersję badania "Sektor firm pożyczkowych w Polsce "
Media