W twojej pracy panuje chaos? 7 sposobów na usprawnienie komunikacji w firmie
Czy wiecie co chcę zakomunikować? Jak rozumiecie to co zakomunikowałem? Jak możemy wspólnie usprawnić naszą komunikację? Jeżeli firma próbuje znaleźć odpowiedź na te trzy pytania, to rzeczywiście dba o środowisko pracy i atmosferę panującą wśród pracowników. Dobra komunikacja stanowi serce każdego dobrze prosperującego biznesu. Potwierdzają to badania, wg których najszybciej awansują pracownicy, którzy najlepiej komunikują się z zespołem.
Czy wiecie co chcę zakomunikować? Jak rozumiecie to co zakomunikowałem? Jak możemy wspólnie usprawnić naszą komunikację? Jeżeli firma próbuje znaleźć odpowiedź na te trzy pytania, to rzeczywiście dba o środowisko pracy i atmosferę panującą wśród pracowników. Dobra komunikacja stanowi serce każdego dobrze prosperującego biznesu. Potwierdzają to badania, wg których najszybciej awansują pracownicy, którzy najlepiej komunikują się z zespołem.
1 Brak informacji, a co za tym idzie wiedzy o tym, co aktualnie dzieje się w firmie, negatywnie wpływa na motywację do pracy. Pracownik pomijany w procesie obiegu informacji szybko poczuje się niedoceniany. Co najistotniejsze – na rezygnacji z uwag i pomysłów swojej kadry traci cała firma. Informować należy więc o wszystkim co dla firmy ważne, w szczególności o zmianach organizacyjnych – likwidacji lub utworzeniu nowego działu, sukcesach i porażkach pracodawcy. Jeżeli pracownik dowie się o tym np. z mediów, natychmiast zrodzi to plotki i brak zaufania.
ShutterStock
2 Zawsze starannie zweryfikujmy informację, zanim zdecydujemy się nią podzielić. Przeanalizuj ją pod kątem merytorycznym i językowym i upewnij się, że nie jest niejasna, myląca i nie zawiera błędów zniekształcających przekaz. Sprawdź dwa razy czy na pewno wszystko jest jasne, czytelne i poprawne. Inaczej nie osiągniesz zamierzonego celu – poprawnej komunikacji. Pamiętaj, ze ścieżka przekazywania powinna być jak najkrótsza. Unikaj hierarchizacji, w której dyrektorzy komunikują się z kierownikami działów, ci z managerami itd. Wyznacz jedną osobę, która będzie odpowiadać za obieg informacji, a unikniesz nieporozumień.
ShutterStock
3 Efektywna komunikacja zaczyna się od zrozumienia jej odbiorców i odpowiedni dobór metod komunikacji. – U podstaw dobrej komunikacji leży wiedza na temat tego, czego inni oczekują, jakie mogą mieć pytania i wątpliwości oraz jakie obiekcje mogą zostać zgłoszone. Starannie dobieraj styl w jakim się komunikujesz – mówi przedstawiciel GoWork.pl. Pytaj zamiast informować. Upewnij się, że mają wszystkie narzędzia niezbędne do skutecznego wykonywania obowiązków. Pamiętaj też, że spotkania twarzą w twarz zawsze są bardziej wydajne, chociażby dlatego, że pozwalają szybciej ustalić nurtujące kwestie i uniknąć nieporozumień.
ShutterStock
4 Komunikacja werbalna wymaga skupionego słuchania. Jeżeli nie masz zdolności skupienia się na tym co inni próbują ci powiedzieć, twój przekaz nie będzie prawidłowo odczytany. Nie unikaj spotkań i rozmów z zespołem, dbając jednocześnie o to by w ich trakcie nic nie rozpraszało uwagi uczestników – zgromadź zespół w sali konferencyjnej, i zadbaj o to, by wcześniej zostawili swoje telefony na biurkach. Pamiętaj, że spotkanie nie może kończyć się na wygłoszeniu przez Ciebie monologu, zachęcaj do interakcji. Zawsze szczerze odpowiadaj na pytania, rozwiewając wszelkie wątpliwości.
ShutterStock
5 Pracownicy często maja obawy przed mówieniem o problemach z którymi się borykają, tymczasem te narastają. Dlatego tak ważne jest to, by mieli świadomość, iż z każdą poważną sprawą mogą przyjść do Ciebie. Zapobiegniesz w ten sposób nawarstwianiu się niezałatwionych spraw i zyskasz pełniejszy obraz sytuacji w firmie
ShutterStock
6 Zaproś swoich podwładnych do dzielenia się z tobą pomysłami na usprawnienie komunikacji. Zaskoczy Cię to jak innowacyjnych i pełnych pomysłów ludzi masz w zespole
ShutterStock
7 Nic tak nie motywuje do wprowadzania dobrych wzorców komunikacji, jak nagradzanie za ich zastosowanie. Doceniaj członków zespołu, którzy dzięki dobrej diagnozie problemu wpłynęli pozytywnie na wzrost porozumienia i poprawienie komfortu pracy.
ShutterStock