Nowe bezpłatne zajęcia dla uczniów z problemami w nauce
Państwowy Instytut Badawczy przy współpracy z Playing for Success Foundation z Niderlandów oraz Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki rozpoczyna realizację projektu Playing for Success. Jest to pilotażowy projekt edukacyjny, którego celem jest wsparcie uczniów mających problemy z nauką. Odbywa się to poprzez przeniesienie nauki z ławek szkolnych na obiekty sportowe, w tym stadiony. Jak ma to działać? Chodzi o stworzenie przestrzeni rozwojowej dla dzieci i młodzieży mających niską motywację i charakteryzujących się niskim poziomem wiary we własne możliwości.
Jak deklarują organizatorzy, podejmowane przez nich działania poprzez doświadczenie, które przełamuje rutynę codziennej szkoły będą prowadziły do rozwoju kompetencji społecznych, emocjonalnych i edukacyjnych i pozwolą uczestnikom na nowo uwierzyć w siebie. Zajęcia organizowane w ramach programu będą odbywały się w małych grupach, pod okiem tutorów i trenerów, a towarzyszyć im będzie atmosfera współpracy, zaufania i budowania poczucia sprawczości. Projekt jest również istotny z innego punktu widzenia. W czasie jego realizacji będzie prowadzone badanie, które pozwoli ocenić jego efekty na gruncie kompetencji społeczno-emocjonalnych i edukacyjnych.
I etap programu obejmie szkoły podstawowe
Zaplanowane etapy projektu to:
- opracowanie metodologii badania,
- adaptacja modelu do polskich realiów,
- rekrutacja i szkolenie kadry (przygotowanie do pracy 96 tutorów i turorek),
- nabór uczniów i uczennic do dwóch edycji programu,
- realizacja programu w szkołach podstawowych (w roku szkolnym 2025/2026),
- dostosowanie modelu do starszej grupy wiekowej,
- realizacja programu w szkołach ponadpodstawowych (w roku szkolnym 2026/2027),
- ewaluacja i upowszechnienie wyników.
Kto skorzysta z realizacji projektu? Jest on adresowany do uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku od 9 do 17 lat, którzy nie odnajdują się w tradycyjnym systemie edukacyjnym, a których potencjał może pozostać niewykorzystany bez odpowiedniego wsparcia. Jednak równie istotną grupą są również tutorzy i tutorki, którzy będą pełnili rolę przewodników towarzysząc dzieciom i młodzieży w odkrywaniu własnych możliwości, wzmacnianiu motywacji i budowaniu poczucia sprawczości. Wezmą oni udział w szkoleniu przygotowującym do pracy w modelu Playing for Success, a po jego zakończeniu będą prowadzili zajęcia w duetach, wspólnie z trenerem sportowym.